GS mag door met uitvoering RMS en met besteding en verdeling dividend ZEH, beiden in enigszins gewijzigde vorm

240415 Lizo tijdens spreektijd RMS.jpg
CU-ImpactLogo-in-cirkel-RGB.png
Door Webredactie Zeeland op 22 april 2024 om 21:02

Afgelopen vrijdag werden twee Statenvoorstellen inhoudelijk behandeld. De eerste betrof de Uitvoering Regionale Mobiliteitsstrategie, de andere een voorstel tot een realistische verdeling en besteding van de dividenden die de Provincie de komende jaren uit de aandelen ZEH zal ontvangen (Afwegingskader inzet ZEH dividend).

Over de pijnpunten rondom het publiek vervoer in Zeeland zijn alle partijen het grotendeels met elkaar eens: goede bereikbaarheid in Zeeland blijft een uitdaging. De betaalbaarheid van publiek vervoer en de impact op klimaat etc. ook. Laat staan de aanbesteding nu tot nu toe geen enkele partij een inschrijving heeft gedaan. Een aantal aanpassingen bleek dan ook nodig om de eerder vastgestelde strategie te kunnen uitvoeren. Positief is dat de fijnmazige, flexibele mobiliteit stap voor stap gerealiseerd zal worden, dat bepaalde (bus)lijnen alsnog zijn toegevoegd en scholierenvervoer overeind blijft. Positief is ook dat structureel meer budget beschikbaar zal worden gesteld. De doelstelling zero emissie zal minder eenvoudig gehaald kunnen worden. Daarop wordt ingeleverd ten opzichte van het oorspronkelijke plan. Op aandringen van o.a. de CU is toegezegd dat essentiële voorzieningen zoals ziekenhuizen, ook als sprake is van verplaatsing of sluiting de komende jaren, bereikbaar blijven. Al met al hadden alle partijen er vertrouwen in dat er een goede strategie ligt en heeft iedereen voor gestemd.

Ook het Statenvoorstel Afwegingskader inzet ZEH dividend kreeg de goedkeuring van alle partijen, zij het dat dankzij een amendement van de VVD (met steun van de andere coalitiepartijen) wel de procentuele verhouding voor 2024 is aangepast. 90% om structurele rendementen te bereiken en 10% naar zogenaamde majeure voorstellen. De volgende jaren zal deze verdeling 80-20 worden. De insteek van de CU was om de dividenden direct 80/20 te verdelen, vooral omdat het geld uiteindelijk bedoeld is voor alle Zeeuwen en oppotten juist met stijgende prijzen in alle sectoren nadelig kan zijn.

Een motie vreemd trok de aandacht (hierover verscheen ook een persbericht bij Omroep Zeeland). PvdA-GroenLinks riep op om te stoppen met het gebruik van staalslakken in de Ooster- en Westerschelde (UNESCO werelderfgoed) zolang niet duidelijk is of dit schade toebrengt aan deze gebieden (natuur etc.). Deze motie is uiteindelijk na herziening door alle partijen gezamenlijk ingediend en unaniem aangenomen. Een duidelijk signaal naar de verantwoordelijk minister en Den Haag!

Lees in de bijlagen de bijdrage van CU Statenlid Lizo Koppejan en de tekst van de motie ‘Stop met staalslakken storten in ons Unesco Werelderfgoed’.

Labels: , , , , , ,