CU vraagt reactie provinciebestuur op vitaliteitsindex voor Zeeland

Driewegendinsdag 14 juli 2015 14:56

Gedeelten van Zeeland, waaronder Zeeuws-Vlaanderen, Zuid-Beveland, Noord-Beveland en Schouwen, dreigen op termijn fors aan leefbaarheid in te boeten als niet sterk wordt ingezet op bundeling van voorzieningen in goed bereikbare kernen. Dat staat in de vitaliteitsindex die drie gerenommeerde adviesbureaus onlangs hebben ontwikkeld. De ChristenUnie vraagt Gedeputeerde Staten om een reactie.

Concreet betekent de bundeling van voorzieningen in hoofdkernen dat belangrijke voorzieningen in een aantal hoofdkernen wordt geconcentreerd, terwijl in andere kernen geen of weinig voorzieningen overblijven. Het gaat dan om bijvoorbeeld sportaccommodaties, scholen, winkels, bibliotheek en culturele instellingen. De hoofdkernen moeten wel goed bereikbaar zijn voor het gebied daaromheen. Volgens de adviesbureaus kan alleen op die manier de leefbaarheid in het gebied worden versterkt en blijft het voorzieningenniveau op peil. De Provincie zou moeten investeren in die bundeling van voorzieningen en in een goede bereikbaarheid van deze voorzieningen.

De ChristenUnie wil van GS weten of zij deze conclusies deelt. Ook wil de fractie weten in hoeverre de uitkomsten van deze vitaliteitsindex van invloed zijn bij het maken van beleid ter bevordering van de leefbaarheid.  ‘De onderzoekers zien dat lokale bestuurders juist proberen voorzieningen te spreiden. Het ene dorp krijgt de bibliotheek, het andere dorp het zwembad enz. Ze doen dat mede om onrust te voorkomen. We snappen dat en vragen GS om in overleg met de gemeenten te treden en daar waar nodig regie op te voeren. Beseffende dat het voor lokale bestuurders moeilijk is om voorzieningen in de ene kern op te geven ten gunste van een andere kern. Daar zien we wel een rol voor de Provincie,’ zegt Statenlid Maarten Otte.

Het creëren van hoofdkernen met een concentratie aan voorzieningen betekent dat bepaalde kernen geen voorzieningen meer zullen overhouden. Dit vraagt een transitie in het denken van bewoners en bestuurders; alleen met duidelijke keuzes kan de leefbaarheid van de betreffende gebieden worden gegarandeerd.

Lees ook het artikel in de PZC: http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws/christenunie-wil-concentratie-van-voorzieningen-op-platteland-1.5080830

art 44 vragen vitaliteitsindex1,1 MBapplication/pdfdownload

Reacties op 'CU vraagt reactie provinciebestuur op vitaliteitsindex voor Zeeland'