Martin 2zaterdag 30 mei 2015 11:55

In de media zijn er twijfels ontstaan over het integriteitsonderzoek van de Provincie Zeeland. Het bureau wat onderzoek doet naar de integriteit van de gedeputeerden, zou geen vergunning hebben van het College Bescherming Persoonsgegevens. De CU is van mening dat een integriteitsonderzoek boven elke twijfel verheven moet zijn.

De Provincie stelt dat deze vergunning niet nodig zou zijn aangezien er enkel gebruik wordt gemaakt van openbare gegevens. De CU wil weten of de openbare persoonsgegevens ook voor zakelijke doeleinden gebruikt mogen worden. En of het verslag van deze onderzoeken dan ook gepubliceerd mag worden. Want integriteit kan niet zonder transparantie.

Om de twijfel rondom het onderzoek weg te nemen is de CU van mening dat het college dit vraagstuk moet voorleggen aan het College Bescherming Persoonsgegevens. De integriteit van bestuurders (gedeputeerden) moet goed worden onderzocht, zeker vanwege het afnemende vertrouwen van burgers in de politiek. Politici hebben een voorbeeld functie als publieke personen, de integriteit van bestuurders moet daarom gegarandeerd zijn. De CU geeft daarom de voorkeur aan een gecertificeerd recherche bureau, om alle onzekerheid weg te nemen. Door gebruik te maken van een gecertificeerd bureau kunnen ook niet openbare bronnen worden geraadpleegd, waarmee een verdiepingsslag kan worden gemaakt.

De schriftelijke vragen zijn hier te downloaden.

art. 44 vragen integriteit1,0 MBapplication/pdfdownload

Reacties op 'CU stelt schriftelijke vragen mbt het integriteitsonderzoek van Provincie Zeeland'