Meerderheid Staten ziet belang van A58 voor de ontsluiting van Zeeland niet

martin - voor bij nieuwsartikel -vrijdag 13 februari 2015 21:07

Martin Otte heeft namens de ChristenUnie bij de behandeling van het Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan (PVVP) aandacht gevraagd voor de kwetsbaarheid van de ontsluiting van Zeeland. De Vlaketunnel is de bottleneck Zeeland, wanneer deze vanwege incidenten afgesloten is, komt Zeeland op slot te zitten met alle gevolgen van dien. Vandaar dat Martin Otte middels een motie heeft gepleit voor het aanleggen van calamiteiten op- en afritten, deze motie is echter verworpen. Lees hier zijn hele bijdrage en de motie.

Voorzitter,

Voor ons ligt de Kadernota PVVP. Een langetermijnvisie op het gebied van mobiliteit tot 2028. De komende 12 / 13 jaar zal er veel veranderen op het gebied van mobiliteit door nieuwe vervoersconcepten en een veranderende maatschappij.

Voor de komende jaren is het budget beperkt. Van de totale inkomsten blijft naast de uitgaven voor het Openbaar Vervoer en de ROVZ (regionaal orgaan verkeersveiligheid Zeeland) nog slechts 5.6 – 5.8 miljoen over voor infrastructuur. De ChristenUnie is van mening dat dit gering is, te gering. We steunen dan van harte de pogingen van het college om meer geld voor infrastructuur naar Zeeland te halen.

1. Hoefijzermodel
De ChristenUnie heeft altijd gepleit voor het hoefijzermodel, omdat we het achterliggende streven onderschrijven. Namelijk een verstedelijkte corridor, met daarbinnen een groenblauwe delta.
Tegelijkertijd zien we dat het hoefijzer model ook negatieve effecten heeft. Ten eerste is het model erg zwart-wit en doet het te weinig recht aan de op specifieke locaties aanwezige stedelijke ontwikkeling en infrastructurele lijnen in Zeeland. Ten tweede leidt dit model ertoe dat er steeds minder aandacht en geld vanuit het Rijk is voor de Zeeuwse infrastructuur. Het loslaten van het hoefijzermodel lijkt ons dan ook een logische stap. Wel roepen we het college op om in het PVVP de clustering van grootschalige verstedelijking en infrastructuur rondom de delta vast te houden.

2. Verkeersveiligheid en incidentenmanagement

Verkeersveiligheid staat wat de ChristenUnie betreft op de eerste plaats. We zijn dan ook tevreden met de ambities op het gebied van het categoriseren van wegen waarbij de wegen duidelijk herkenbaar worden bij de weggebruikers (het streven naar de ideale BKWO (Basiskenmerkwegontwerp) variant van het CROW).

Wel vinden we het jammer dat er weinig aandacht is voor de veiligheid en doorstroming op de A58 in het geval van incidenten. Helaas zien we keer op keer dat incidenten op de A58 direct leiden tot enorme verkeershinder met gevolg schade voor de Zeeuwse economie. Onnodig wat de ChristenUnie betreft. Eén van de grote knelpunten daarbij is de Vlaktetunnel waar onze fractie al eerder aandacht voor heeft gevraagd. Naar aanleiding hiervan heeft de Provincie Royal HaskoningDHV opdracht gegeven onderzoek te doen naar de omleidingssystematiek bij afsluiting van de Westerschelde tunnel. Op basis van simulatie heeft Royal HaskoninDHV in kaart gebracht waar de knelpunten zich bevinden, welke vertraging er ontstaat, op welke manier de omleidingsroute conflicteert met de regionale verkeersstromen en welke maatregelen genomen zouden kunnen worden.  Eén van de voorgestelde maatregelen is het aanleggen van calamiteiten op- en afritten. Hierdoor zou de vertraging bij afsluiting van beide tunnelbuizen van meer dan 60 minuten kunnen worden terug gebracht naar 16 en 3 minuten voor respectievelijk de oost-west en west-oost richting. Deze calamiteiten op- en afritten zouden voor zo’n 1.2 miljoen kunnen worden gerealiseerd. Dit onderzoek met mogelijke oplossingsrichtingen is met een brief van GS op 19 november 2013 naar de Staten gestuurd.

We zien deze problematiek niet terugkomen in de kadernota van het PVVP.  Vandaar dat wij een motie indienen om dit concrete project op te nemen in het PVVP en daarbij het college vragen een voorstel te doen voor de dekking & planning.

3. Toekomstige ontwikkelingen

De kadernota is bedoeld om richtlijnen te geven voor het beleid van de komende 12 jaar. De aandacht voor actuele ontwikkelingen op mobiliteitsgebied is echter beperkt. In de commissie is al gesproken over de elektrische fiets. Maar wat betekent bijvoorbeeld de opmars van elektrische auto’s en mogelijk in de toekomst zelfbesturende auto’s, voor het Zeeuws vervoer? Hoe passen deze ontwikkelingen binnen de kadernota PVVP die nu voorligt en is de gedeputeerde bereid hier nog meer aandacht aan te besteden?

Dank u wel,


Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
Motie calamiteiten op- en afritten81,3 kBapplication/pdfdownload

« Terug

Reacties op 'Meerderheid Staten ziet belang van A58 voor de ontsluiting van Zeeland niet'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.