Wie wordt de nieuwe Commissaris van de Koningin in Zeeland?

peijs[1]woensdag 19 september 2012 07:51

Dat is de vraag waar Zeeland, zo is de planning, nog voor de kerst antwoord op krijgt. Op 17 september j.l. is door Provinciale Staten de vertrouwenscommissie ingesteld die zich in samenwerking met Minister Spies (Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties) hiermee zal bezighouden. Hier leest u de bijdrage die Arjan Beekman namens de ChristenUnie heeft gehouden tijdens de vergadering.

Meneer de voorzitter, mevrouw de minister,

Aangezien mevr. Peijs ons gaat verlaten in februari komt er een prachtige positie vrij als commissaris van de Koningin in onze mooie provincie. En dit is het moment dat we ons als Staten uitspreken over wat voor soort mens we dan zoeken als waardig opvolger van haar. Mijn fractie kan zich goed vinden in de profielschets (deze vindt u in de gekoppelde bijlage bij dit nieuwsbericht). Ik wil op een paar punten de visie van onze fractie verwoorden en toelichten.

1. Onze fractie zoekt echt een ambassadeur voor en van Zeeland.   Dat betekent wat de ChristenUnie betreft iemand met een breed netwerk in politiek Den Haag en een echt 'mensenmens'. Tenslotte is de commissaris het visitekaartje van deze provincie.
  2. Mijn fractie gaat voor de beste kandidaat. Dat staat voorop. Maar een vrouw tussen al die haantjes was de afgelopen periode erg goed, en ik hoop dan ook dat er hele goede vrouwelijke kandidaten zullen solliciteren.
  3. De nieuwe commissaris heeft een belangrijke rol als waker over de integriteit. In de ogen van mijn fractie is dat een belangrijke rol die zich voornamelijk achter de schermen afspeelt. Integer openbaar bestuur is van groot belang voor het vertrouwen van de burger in de democratie. Juist vanwege de positie boven de partijen, voorzitter van Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten is de commissaris daarvoor de aangewezen persoon.

Meneer de voorzitter, mevrouw de minister,

Natuurlijk zoeken we voor Zeeland, naast alle in de profielschets genoemde eigenschappen, ook een persoon die beschikt over een ruime hoeveelheid wijsheid , bijvoorbeeld om boven de partijen staand, richting te geven aan onze Zeeuwse samenleving. Salomo geeft in het boek spreuken aan dat het begin van alle kennis en wijsheid , ontzag voor God is.  Het is onze wens dat dit ontzag ook bij onze nieuwe commissaris aanwezig mag zijn.

Profielschets CdK172,3 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Wie wordt de nieuwe Commissaris van de Koningin in Zeeland?'