'Winning Combinations' het strategisch masterplan van Zeeland Seaports

ZSP 2vrijdag 11 maart 2016 14:41

Wij zijn als ChristenUnie blij met de koers die wordt ingezet met dit strategisch masterplan 'Winning Combinations'. Jan Henk Verburg kaart in zijn bijdrage op dit Statenvoorstel wel drie zorgpunten aan: personeel, risicomanagement en beloningsbeleid.

‘Voorzitter,

We zijn als ChristenUnie is blij met de koers die wordt ingezet met dit strategisch masterplan 'Winning Combinations': We staan volledig achter de lijn om versneld de schuldenlast terug te brengen. En om niet-core activiteiten als WarmCO te verkopen of te verhangen.

Uitstekend ook om synergie na te streven met wat we al hebben aan bedrijven. En samenwerking of partnerschappen met andere havens juichen wij toe; alleen sámen kan ZSP als fitte organisatie dé logische partner in de Delta worden. Wat de hoofdlijnen betreft is onze boodschap: volle kracht vooruit!

Er zijn drie zorgpunten die we nu willen aankaarten en die betreffen het personeel, risicomanagement en beloningsbeleid.

1.  Personeel -  We bespeuren in het plan en de toelichting een soort vanzelfsprekendheid om het personeelsbestand uit te breiden, met maar liefst 10%. Dit biedt enerzijds kansen om de gemiste terriërs binnen te halen maar verhoogt anderzijds de kosten. U kunt vast dit joodse gezegde wel: ik wens u veel personeel.... Bij Delta hebben wij ook gezien dat de personeelsomvang uitdijde en het rendement verdampte. We wijzen daarbij ook op de aandeelhoudersstrategie waarin nadrukkelijk staat dat 'de directie de voortdurende focus moet hebben op optimalisatie van de bedrijfsresultaten'.

Daarbíj bereiken ons signalen dat er nog veel winst is te halen door slimmer te werken, door nauwere samenwerking met bedrijven en organisaties.

En signalen in de krant lijken erop te wijzen dat er voor wat betreft binden en boeien van het personeel ook nog vooruitgang te boeken valt.

> Wil de gedeputeerde ons toezeggen dat er eerst onderzoek wordt gedaan naar de mogelijkheden van training, opleiding en samenwerking voordat er extra personeel wordt aangenomen? Personeelsmanagement vraagt om een integrale aanpak, waarbij numerieke uitbreiding wat de ChristenUnie betreft het sluitstuk vormt.

> Antwoord van Gedeputeerde is dat het nu al gebeurt. Er zijn nu wat wisselingen. Zij kan geen toezegging doen maar begrijpt ons standpunt en onze vraag en neemt het mee als ze rond de tafel gaat.

2.  Dan de risico’s. WarmCO  is een duidelijk voorbeeld van welke risico's zich kunnen voordoen.

Belangrijk aandachtspunt in de aandeelhoudersstrategie is dat we geen maatschappelijke kosten onder zullen brengen bij ZSP zonder sluitende businesscase. Dat is een opdracht aan onszelf die wij onderschrijven.

Van de kant van ZSP vragen wij om adequate risicobepaling en –beheersing bij projecten. Daarover lezen we nagenoeg niets in het Strategisch MasterPlan. Als Provincie maken we een belangrijke inhaalslag met risicomanagement en als ChristenUnie willen we voorkomen dat we straks alsnog ‘lek varen’ bij een verbonden partij als ZSP.

> Kan de gedeputeerde ons toezeggen dat risicomanagement bij ZSP op hetzelfde niveau wordt gebracht als dat bij de provincie? En zo ja, hoe dat wordt gerealiseerd?

> Antwoord van Gedeputeerde is dat er al voldoende aandacht voor risicomanagment is. Misschien is het wel beter daar dan bij de Provincie.

3. Tot slot nog kort het beloningsbeleid bij ZSP. De Wet Normering Topinkomens is niet standaard van toepassing op de organisatie omdat er niet alleen publieke aandeelhouders zijn. Maar als onze fractie de grootte en complexiteit van de organisatie in ogenschouw neemt dan zijn wij er vooralsnog NIET van overtuigd dat we binnen de kaders van het WNT geen geschikte kandidaat kunnen vinden om de organisatie te leiden.

Tot zover.’

Amendement860,2 kBapplication/pdfdownload

Reacties op ''Winning Combinations' het strategisch masterplan van Zeeland Seaports'