de parelvrijdag 11 december 2015 20:19

De ochtend van de Statenvergadering liep iets anders dan verwacht en het vaststellen van het eerste Statenvoorstel, Eindrapport onderzoekscommissie Sloeweg "De parelduiker vreest de modder niet", bleek langer te duren dan aanvankelijk werd gedacht. Maar resulteerde gelukkig in een positieve kijk op de toekomstplannen rond de Sloeweg.
In de eerste termijn gaf Jan Henk Verburg zijn bijdrage namens de ChristenUnie. Op een heldere manier aan de hand van de vergelijking met een parelduiker schetst hij waar wij voor willen gaan "Opereer eensgezind - Koester veelkleurige inbreng - Focus op effect". Lees hieronder zijn volledige bijdrage.

‘Voorzitter,

Tijdens de commissie Bestuur hebben we de conclusies en aanbevelingen al besproken. Over onze kaderstellende rol, controlerende rol, samenwerking GS/PS en externe oriëntatie op de maatschappelijke opgaven. Het waren harde conclusies maar als ChristenUnie delen we de conclusie dat het beter moet. En zien wij het gezamenlijke verbeterproces als belangrijk en urgent.

Het rapport draagt de titel: De parelduiker vreest de modder niet …

Aan de hand van het beeld van de parelduiker willen wij als ChristenUnie enkele belangrijke aandachtspunten meegeven.

De parel, dat is ons provinciaal bestuur. Hoe ziet dat er voor ons uit?

GS en PS werken eensgezind en wendbaar aan de maatschappelijke opgaven in goed samenspel met de ambtenaren. En mét regie op het samenspel met externe partijen. Met verbinden als sleutelbegrip.

Zeeland heeft geweldige kansen en wat dat betreft moeten we niet bang zijn om vies te worden. Al is het niet in onze stijl om met modder te gooien.

Hoe ging dat eigenlijk met het duiken naar parels? Al 4500 jaar geleden dook men in Japan en de Filipijnen wel 12 tot 20 m diep – zonder duikuitrusting - om schelpdieren op te vissen. 1.000 kg schelpen leverde slechts drie tot vier parels op. Wat leert ons dat?

-         Om die parel te bemachtigen moet er hard gewerkt worden,

-         we moeten diep gaan, dus we zijn er niet met een aantal gesprekken of sessies,

-         het is een zaak van lange adem, doorzetten dus.

Wij willen op dit moment drie aanbevelingen doen, daarbij ook geïnspireerd door het recente adviesrapport ‘besturen en verbinden’ van de Raad voor Openbaar Bestuur.

Opereer eensgezind - Koester veelkleurige inbreng - Focus op effect

1. Zoek met elkaar naar de opgaven waarop je gezamenlijk kunt optrekken, samen, doelgericht en met lef om te veranderen. We zien dat nu de vluchtelingenkwestie zo’n thema is waarop we met succes verbinden – met de zogenaamde regietafel. Díe eensgezindheid verdient navolging op andere dossiers als bijv. Campus Zeeland.
  2. Organiseer tegenspraak en kennisdeling. Durf om te gaan met diversiteit en andere meningen. Die ruimte maakt dat we beter aansluiten op steeds snellere veranderingen in de buitenwereld, dat aanpassingsvermogen is cruciaal. En faciliteer de organisatie met een systeem wat de uitvoering van de verschillende rollen optimaal ondersteunt. Het hanteren van bestemmingsreserves is daarin een stapje voorwaarts. Er liggen nog kansen in het inzichtelijk maken van wat vastligt en waar nog keuzes open staan. Daarin is nog veel werk te doen, zijn nog veel schelpen te openen.
  3. Tot slot: effect, resultaat. Heb aandacht voor de Wet van Maier. Wat is die? Effect = Kwaliteit x Acceptatie                                In gewoon Nederlands: we hebben nu een goed rapport maar nog geen effect. Daarvoor is nodig dat we zaken doorvoeren en borgen, rond de organisatie, rollen, structuur en cultuur. Daarin moeten we diep gaan. En het vergt tijd, een lange adem. Gezien de complexiteit van de opgave stellen wij voor daarbij externe begeleiding in te zetten. Lopende trajecten als Waterdunen of Tractaatweg bieden daarbij uitstekende kansen om snel samen te leren, om kennis te delen.

Samengevat moeten we eensgezind aan de slag, met een veelkleurige inbreng, met focus op effect. En dat alles met de stralende Zeeuwse parel als lonkende stip aan de horizon.

Dank u wel.’

Reacties op 'ChristenUnie geeft drie aanbevelingen "Opereer eensgezind - Koester veelkleurige inbreng - Focus op effect"'