Ria Rijksen pleit onder andere voor sociaal ondernemen in Zeeland

Ria Rijksenvrijdag 06 november 2015 18:08

Hieronder de aller eerste bijdrage van Ria Rijksen in haar carrière als provinciaal politica. Ze reageert namens de ChristenUnie op het Statenvoorstel Kadernota Economische Agenda 2.0. Zij pleit voor circulaire economie, innovatie tussen sectoren, een beter Zeeuws imago en sociaal ondernemen. Dit laatste heeft zich de laatste dagen zelfs geuit in een motie die wij vanmiddag hebben ingediend. Wij hebben drie mede indieners gevonden namelijk GroenLinks, SP en 50PLUS. De motie is helaas afgewezen met 14 van de 34 stemmen.
Hieronder de volledige bijdrage én als bijlage de motie 'sociaal ondernemen in Zeeland'.

"Voorzitter,

Voor ons ligt een voorstel waarin gevraagd wordt de bestaande Beleidsnota Economische agenda met een jaar te verlengen tot dec. 2016.

Het tweede is het  vaststellen van de Kadernota Economische agenda 2.0  zodat vanaf eind 2016 weer een beleidsnota Economische agenda hebben met als financieel uitgangspunt zero based begroten.

Als uitgangspunt neemt het college de 4 opgaven zoals geformuleerd in Zeeland 2040.

1. Transitie naar een circulaire economie;
  2. Demografische uitdagingen/ vestigingsklimaat;
  3. Stimuleren innovatie in en tussen sectoren;
  4. Benutten en versterken van beleving en imago van Zeeland

In een 35 bladzijden gaat u hierop in.

Transitie naar circulaire economie:

Dat wil de ChristenUnie ook! Hierbij willen we de aantekening maken dat het gebruik van voedsel niet duurzaam is ( ladder van Moerman)

Ook als het gaat om gebruik van bio massa moeten we de vraag stellen waar komt deze vandaan? Want biomassa aanvoeren vanuit vergelegen landen is niet milieubewust.

Demografische ontwikkelingen vormen een uitdaging en staat al langer op de agenda, getuige de uitgave van Onverkende paden uit 2008.

Dat er middels het stimuleren van innovatie in en tussen sectoren hieraan een bijdrage geleverd kan worden lijkt ons duidelijk. De rol als overheid hierin mag faciliterend en stimulerend zijn. maar laten we als provincie ons bescheiden opstellen om bedrijven en maatschappelijke organisaties ruimte te geven om hun kansen te benutten. Het vraagt een open houding en  een luisterend oor.

In de beeldvorming is de overheid langzaam, hebben, zeker nu, weinig geld ter beschikking en regelgeving wordt vaak ervaren als zand in de motor in plaats van olie. Ook zij zijn zich terdege bewust van de noodzaak tot innovatie en samenwerking. Vernieuwen doe je niet in je eentje.

Bij het benutten en versterken van beleving en imago van Zeeland denk ik aan de stranden, de ruimte en het open landschap. Daar ligt onze kracht, dit willen we benutten en ontwikkelingen. Daarbij hoort het stellen van  prioriteiten. Gaan we voor groen of gaan we voor de stenen?

Al lezend zie ik ambitie en pas op de plaats strijden met elkaar omdat we veel willen, maar geld is een belemmerde factor. Dit vraagt om bundeling van krachten en aangaan van verbindingen om er samen wat moois van te maken.

Samen, want economie is meer dan geld , stelsels en systemen. Het gaat over mensen, in relatie met elkaar, hun bestaan, hun werk, inkomen. En dat missen we in deze nota. Daarom komen we samen met….. met een motie die we de titel hebben gegeven sociaal ondernemen. In de wandelgangen bleek hierover nogal wat misverstand en onbekendheid

O.a.  Dat dit onder circulaire economie zou horen, maar daar gaat het over materialen en kringlopen; mensen zijn levende wezens.

Daarom wil ik hierover het volgende nog zeggen:

Als ChristenUnie vinden we het belangrijk dat er fatsoenlijk werk is voor iedereen, dat we energie duurzaam opwekken, er goede zorg is, er oog is voor minder bedeelden en dat we respectvol met elkaar omgaan. Om dit voor elkaar te krijgen is iedereen nodig: de samenleving is aan zet.

Een sociale onderneming levert een product of dienst en heeft ook een normaal verdienmodel. Geld verdienen is echter niet het hoofddoel, maar een middel om de werkelijke missie te bereiken, namelijk het creëren van maatschappelijke impact. Wat de ChristenUnie betreft krijgen ondernemingen die een maatschappelijke bijdrage willen leveren de ruimte. Dat geldt zowel voor reguliere ondernemingen als sociale ondernemingen. Veel reguliere ondernemingen hebben al veel aandacht voor sociale waarden, bijvoorbeeld door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. Zoeken van personeel in de regio.

Omdat mensen waardevol zijn dienen we deze motie in om het sociaal ondernemen een eigen plek in deze nota te bieden, met het verzoek aan GS om te komen met een verkennende notitie. Om inzicht te krijgen in de stand van zaken rond sociaal ondernemen en tot aanbevelingen te komen hoe de overheid sociaal ondernemen nog meer kan stimuleren.

Dank U wel voorzitter.”

TitelBestandsgrootteMIME-type
2015 11 MOTIE Verkennende notitie Sociaal Ondernemerschap256,3 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Ria Rijksen pleit onder andere voor sociaal ondernemen in Zeeland'