ChristenUnie vraagt reactie van GS op binnengekomen adviesrapport

Jhvrijdag 25 september 2015 22:40

Jan Henk Verburg heeft vrijdag 25 september tijdens de Statenvergadering vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten (GS). Zijn woorden staan hieronder geciteerd.
Jan Henk heeft namens de ChristenUnie fractie een reactie gevraagd van GS op het adviesrapport welke twee weken geleden bij GS is binnengekomen. Wij willen weten hoe GS omgaat met het advies omtrent toezicht op negatieve grondexploitatie bij gemeenten en de aanbeveling voor een interventieladder?
Er is beloofd dat het adviesrapport in de nabije toekomst nader wordt besproken.

"Voorzitter,

Tijdens de laatste commissievergadering Bestuur is er een brief binnengekomen van een onafhankelijk adviesorgaan, de Raad voor Financiële Verhoudingen en deze brengt advies uit over oorzaken en gevolgen van actief grondbeleid van gemeenten, met een aantal heldere aanbevelingen voor de Provincie en de gemeenten. Voor de Provincie zijn voornamelijk aanbeveling 8 & 9 relevant.

• 8: De Provincie dient meer inhoud te geven aan haar kaderstellende rol op het terrein van de ruimtelijke ordening en daar waar nodig, gebruik te maken van haar doorzettingsmacht om te sturen op de regionale afstemming van de plancapaciteit, ook waar dat financiële gevolgen heeft voor de gemeenten.
  • 9: De provinciale toezichthouder moet bij de beoordeling van de financiële positie van gemeenten kijken naar het realiteitsgehalte van de grondexploitaties (woningbouw, kantorenbouw en bedrijventerreinen) en de gehanteerde parameters en deze vergelijken met het ruimtelijk beleid en de prognoses van de provincie en de verwachtingen van andere gemeenten in de regio.

Het advies aan de gemeenten is om schoon schip te maken en de Provincie moet zoals aangeven meer inhoud geven aan zijn kaderstellende rol. Nu vinden vooral interventies plaats in geval van een niet-sluitende meerjarige begroting en het advies is om ook zaken als grondpolitiek mee te nemen. Met de zogenaamde interventieladder zijn er verschillende gradaties van ingrijpen mogelijk, uiteindelijk gericht op het komen tot een plan van aanpak en oplossing. De boodschap is er eigenlijk één van: pak als Provincie je rol , want ‘zachte heelmeesters maken stinkende wonden’.

Als ChristenUnie vinden wij dit een belangrijk rapport en de brief dateert van 15 juli; daarom maak ik nu al graag van de gelegenheid gebruik voor enkele vragen aan GS.

1. Deelt GS de aanbevelingen zoals verwoord onder 8. en 9?

2. Is GS voornemens deze aanbevelingen te implementeren in haar beleid?

Dank u wel voorzitter."

Reacties op 'ChristenUnie vraagt reactie van GS op binnengekomen adviesrapport'