Martin's bijdrage aan het Statenvoorstel omtrent de Zeeuwse Bibliotheek

Martin Ottevrijdag 03 juli 2015 20:48

“Voorzitter,

Tijdens de commissievergadering hebben we al aangegeven erg verbaasd te zijn over het voorstel, wat regelrecht ingaat tegen het door u geformuleerde beleid.

Als de Zeeuwse Bibliotheek heeft verzuimd de overgang van de garant stellingen die verbonden is aan de BNG lening te regelen is er sprake van nalatigheid. Dit geeft geen vertrouwen in de financiële situatie van de betreffende instelling. Bij de fusie zou de organisatie financieel worden doorgelicht, als er nu echter zulke feiten boven tafel komen, geeft dit wel te denken.

Verder vraagt de Zeeuwse Bibliotheek ook om een nieuwe garantstelling voor de 15 jarige lening die ze willen aangaan bij de NWB. In het voorstel staat letterlijk dat ze om deze garantstelling vragen omdat ze daarbij willen opteren voor een gunstiger rentepercentage. Ik interpreteer dit dat zij dus ook zonder de garantstelling kunnen lenen, alleen dan tegen een hoger percentage?
Het college stelt voor om een garantstelling voor 1 jaar af te geven. Echter er is geen zekerheid dat we over 1 jaar kunnen beslissen om geen nieuwe garantstelling af te geven.

Voorzitter, als ChristenUnie staan we voor betrouwbaar bestuur en het nemen van bestuurlijke verantwoordelijkheid. Echter dit voorstel bevat naar onze mening te veel open einden om te kunnen instemmen.

Dank u wel voorzitter.”

Reacties op 'Martin's bijdrage aan het Statenvoorstel omtrent de Zeeuwse Bibliotheek'