Kadernota Herziening Omgevingsplan

Statenvergadering 3juli2015vrijdag 03 juli 2015 10:08

Martin Otte zet kort maar krachtig neer dat de ChristenUnie het voorstel steunt. Hij geeft een tweetal kritische punten aan. Op een aantal vragen vanuit de zaal weet Martin kort en krachtig antwoord te geven. Er wordt later op de dag een motie ingediend samen met D66 en SP om braakliggend gemeentegrond te kunnen gaan gebruiken voor zonne-akkers. Ook de motie, samen met 5 andere partijen, over Toeristische recreatieve hotspots zal voorbij komen.

"Voorzitter,

Toen in februari de startnotitie werd vastgesteld was dit een zeer uitgebreide opsomming van onderwerpen met nader te beoordelen overwegingen.
In de nu voor u liggende kadernota worden keuzes aangereikt en argumenten genoemd van voor en tegens. Dit zorgt voor een heldere basis voor de beslissingen die gemaakt moeten worden voor het herziene omgevingsplan. Dat hierbij een integrale manier van denken leidend is geweest juichen wij toe.
Er zijn door voorgaande sprekers al verscheidene dingen gezegd.

Wij kunnen instemmen met het voorstel en hebben daar twee opmerkingen bij:
~ Om te voorkomen dat door het wegvallen van de landelijke toets onomkeerbare schade aan de Zeeuwse kustlijn wordt aangebracht, willen we een beperking aanbrengen. Namelijk dat alleen bebouwing van het kust fundament mag plaats vinden binnen de bebouwde kom en dat op andere locaties pas mag worden gebouwd wanneer adequaat beleid in plaats is. Door de regie te behouden kunnen we een kwalitatief hoogstaand en een toekomstig bestendig verblijfproduct te blijven aanbieden, waarmee we op lange termijn een aantrekkelijke toeristische regio blijven.

~ We willen meer ruimte voor zonne-energie. Agrariërs zitten vaak niet te springen om hun landbouwgrond te gebruiken voor zonnepanelen. Daarom willen we zonnepanelen op zonneakkers, toestaan op grond die door gemeente is aangekocht voor de bouw van woningen, bedrijven e.d. en dus ook als zodanig is aangemerkt in de ruimtelijke structuurvisies. Hiermee kunnen we een dubbele slag slaan, gemeenten hoeven de grond niet af te waarderen (afwaarderen dient immers geen doel op zich te zijn) en wordt de productie van duurzame energie uitgebreid

Bedankt voorzitter."

20150703---D66-SP-CU----motie-Zonne-akkers.,459,7 kBapplication/pdfdownload
PvdA-D66-ZL-CDA-PVV-CU---Motie-Toeristische-recreatieve-hotspots545,0 kBapplication/pdfdownload