Bijdrage Tour de France Maarten Otte

Tour de Francevrijdag 05 juni 2015 19:35

In de Statenvergadering van 5 juni is de verhoging van het budget voor de Tour de France besproken. GS vroeg om 250.000 EUR meer dan het begrote bedrag van 70.000 EUR om te voldoen aan de veiligheidsmaatregelen. De CU heeft ingestemd vanwege 1) bestuurlijke verantwoordelijkheid en 2) besparen op veiligheid onverantwoord is. Nu is zaak om de Tour de France een feest te maken voor heel Zeeland.

Voorzitter,

De CU is altijd kritisch geweest over het besteden van publieke financiële middelen aan grote sport evenementen. Ook bij de komst van de Tour de France hebben we opmerkingen geplaatst, maar de gedeputeerde verzekerde ons dat het slechts 70.000 EUR zou kosten en dat er meer potentiele sponsors waren dan dat er sponsorgeld nodig was.  We hebben uiteindelijk ingestemd omdat met een kleine investering een grote economische spin-off voor Zeeuwse bedrijven zouden kunnen worden gerealiseerd en beelden van Zeeland heel de wereld over zullen gaan.

Het college vraagt nu om een aanvullend budget van 250.000 EUR, dit is een budget overschrijding van meer dan 300%! Toen ik voor het eerst dit bedrag zag dacht ik ‘dit kan toch niet waar zijn’. Hoe kunnen de kosten zo uit de hand lopen?

In de commissie vergadering en het voorstel worden de details met betrekking tot de kostenoverschrijding toegelicht. Hoe kan het dat met name veiligheid zo is onderschat? De houding van de provincie getuigt toch van een zekere naïviteit. Er had toch onderzoek gedaan kunnen worden naar welke kosten er met veiligheidsvoorschriften gemoeid waren bij andere soortgelijke evenementen in Nederland? Is er niet naar soortgelijke evenementen gekeken?

We hopen dat de Provincie Zeeland een deel van deze kosten kan doorrekenen aan andere overheden. Want het kan toch niet zo zijn dat alleen de Provincie Zeeland hiervoor op moet draaien? Zijn hier tussen de commissievergadering en nu al slagen in gemaakt?

De Gedeputeerde heeft aangegeven de effecten van de economische stimulans die de Tour de France met zich meebrengt te meten. Hoe wil hij dit vormgeven, aangezien dit soort berekeningen lastig te maken zijn?

Als CU zouden we liever zien dat de kosten ten laste worden gelegd van het programma Toerisme en Recreatie of het programma Cultuur en dat er binnen het desbetreffende programma bespaard zou worden op andere projecten.  De algemene reserve staat de laatste jaren al erg onder druk vanwege diverse financiële tegenvallers; wat ons betreft wordt die belasting niet vergroot.

Echter als CU begrijpen we ook dat de Provincie haar verplichtingen moet na komen. Zowel om aan de eisen van de ASO te voldoen als aan de veiligheidsvoorschriften. Voorzitter, we stemmen in met het voorstel maar laat het helder zijn, dit is niet van harte.

Het is nu de uitdaging om zoveel mogelijk uit de aankomst van de Tour de France te halen, de economische spin-off te maximaliseren en het een feest voor heel Zeeland te maken. We willen de gedeputeerde vragen zich hiervoor maximaal voor in te zetten. Binnen het budget.

Reacties op 'Bijdrage Tour de France Maarten Otte'