Bijdrage Jan Henk Verburg over Indaver

Indaverdinsdag 26 mei 2015 09:32

De CU kan instemmen met de verkoop van Indaver aan Katoennatie. De financiƫle positie van Delta N.V. vraagt om een schulden afbouw op holding niveau. Daarnaast heeft Delta N.V. niet de middelen om de benodigde investeringen in Indaver te doen.

Voorzitter,

Aandelen verkopen van een goed renderend bedrijf als Indaver, dat is niet iets waar wij als CU fractie enthousiast van worden. Maar het is duidelijk dat met name de context van bepalende betekenis is bij de afwegingen voor verkoop. Ik laat de zeven elementen rond het  voorgenomen besluit om Indaver te verkopen de revue passeren. En kom daarna met onze conclusie en een verzoek.

1. De benodigde  investeringen om het bedrijf op een goede manier  uit te bouwen kan Delta zelf niet dragen
2. Verkoop biedt de mogelijkheid om de schuldpositie op holdingniveau af te bouwen en dat is met name van belang vanwege de splitsingswet die op handen is
3. De relatie met andere onderdelen is erg beperkt waardoor verkoop geen schade toebrengt aan de andere onderdelen
4. De impact op de werkgelegenheid is voor Zeeland uitermate beperkt
5 de milieustraten van de ZRD worden door OLAZ overgenomen waardoor deze dienstverlening in tact blijft en bijgaande kennis beschikbaar
6 de borgstelling rond de stortplaatsen is afdoende geregeld
7. De verkoopprijs is marktconform

Ergo: behouden van Indaver kan de continuïteit van Delta als geheel in gevaar brengen. Verkoop kan geschieden zonder grote gevolgen voor de werkgelegenheid in zeeland, zonder verhoogde risico’s voor milieu of afval voorzieningen in zeeland en tegen een marktconforme prijs.

Als CU concluderen we dat gegeven de omstandigheden de verkoop van het bedrijf noodzakelijk is, dus dat het – in de keten van ontwikkelingen en besluiten -kennelijk niet anders kan.

Er blijft nog één onderwerp over wat wij –als de verkoop doorgang vindt – willen aankaarten namelijk wij willen GS de opdracht meegeven om vanuit ons aandeelhoudersbelang in de aandeelhouderscommissie  het verzoek neer te leggen bij Delta om alsnog de eerder begrote 20M€ dividend uit te keren in plaats van de bijgestelde 15M€. Door de verkoop van Indaver en de Kreekraksluizen is sprake van een positieve cashflow van rond de 70M€. De CU fractie acht het gepast dat op basis van een gefundeerde en cijfermatige afweging hierin een verantwoorde keuze wordt gemaakt.

Reacties op 'Bijdrage Jan Henk Verburg over Indaver'