Bijdrage Economische Agenda van Maarten Otte

Industry Zeelanddinsdag 26 mei 2015 20:58

In de Statenvergadering van 26 mei heeft Maarten Otte in zijn bijdrage over de nieuwe Economische Agenda gepleit om meer aandacht te gegeven aan het MKB en cross sectorale trends. De gedeputeerde heeft toegezegd te gaan overleggen op welke manier de provincie MKB bedrijven meer pro-actief kan betrekken.

Voorzitter,

Voor ons ligt de evaluatie- en start notitie van de Economische Agenda. We kunnen de aanbevelingen die GS doet naar aanleiding van evaluatie in grote lijnen delen. Meer focus, business cases meer doelgericht ipv procesgericht, inzetten op circulaire economie e.d.

Wel zouden we bij de kadernota nog graag een betere analyse willen krijgen waarom de ene business case nu succesvoller was dan de andere. Op basis daarvan kunnen we dan de kaders voor de nieuwe Economische Agenda vaststellen.

De trends als een vertrekpunt kiezen voor de kansen en mogelijkheden is ook in de ogen van de CU een goede basis. Wij zien ook deze kansen en mogelijkheden die deze trends bieden nog graag verder uitgewerkt om later tot de vaststelling van de kaders te komen. Maar we zouden wel graag zien dat deze trends ook worden gekoppeld aan maatschappelijke uitdagingen, welke ook in het EU subsidie beleid centraal staan.

Twee punten die concreet aandacht vragen:
-       In de commissie is al geconstateerd dat de gesprekspartners voor deze evaluatie en start nota vrij eenzijdig waren. Ik wil hier nogmaals pleiten om juist ook het Zeeuwse MKB in de voorbereiding op de kadernota mee te nemen. Ondanks dat de MKB bedrijven indirect vertegenwoordigd zijn door BZW en de SER, willen we toch pleiten dat het college meer pro-actief het contact met MKB bedrijven opzoekt.
-       Cross sectorale trends. Uit onderzoek blijkt dat de meeste economische winst te behalen valt uit cross sectorale initiatieven. Wat de CU betreft richt de provincie zich hier speciaal op, aangezien het juist onze kracht is om partijen bij elkaar te brengen. We zouden graag zien dat dit ook wordt meegenomen in de voorbereiding voor de kader nota.

Reacties op 'Bijdrage Economische Agenda van Maarten Otte'