Werkbezoek Koninklijke Maatschap de Wilhelminapolder

Logo Maatschap Wilhelmina poldervrijdag 06 maart 2015 16:15

Vanmorgen heeft een afvaardiging van de Provinciale Staten fractie en Waterschap fractie een bezoek gebracht aan de Koninklijke Maatschap Wilhelminapolder. Met 1800 ha. het grootste landbouwbedrijf van Nederland.

Eén van de problemen waarmee de maatschap wordt geconfronteerd is de schade aan gewassen die veroorzaakt wordt door ganzen. De toenemende ganzen populatie en veranderende gedrag, resulteert in veel schade. De ChristenUnie wil meer mogelijkheden om de toename van ganzen te verminderen, zoals een langere periode om eieren te schudden. Daarnaast zetten we in op schaderegelingen die de volledige schade dekken. Verder wil de ChristenUnie dat de kosten voor het melden van schade (250 EUR) verdwijnen.

De breedte van landbouwvoertuigen neemt toe. Dit heeft gevolgen voor de wegen van de Provincie en het Waterschap in het buitengebied. Veiligheid staat wat betreft de ChristenUnie op één. Echter landbouw bedrijven moeten niet onnodig in hun bedrijfsvoering worden beperkt.

Een ander punt wat aan de orde is gekomen is duurzaamheid. Naast akkerbouw heeft de maatschap ook een aantal ha. bos, grasland en andere natuurgebieden. Ze hebben hiervoor in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen een special groenplan opgesteld om de ‘groenwaarden’ te garanderen.

Reacties op 'Werkbezoek Koninklijke Maatschap de Wilhelminapolder'