Bijdrage Paul Colijn over de financiële eindsprint

Paul Colijnvrijdag 13 februari 2015 20:45

Meneer de voorzitter, de afgelopen bestuursperiode heeft zich onder meer gekenmerkt als een van financiële tegenvallers en het regelmatig de financiële buikriem aan moeten halen. Na eerdere bezuinigingen is de ruimte om in te grijpen zeer beperkt geworden en is het vet echt wel van de botten.

Dat hebben we met elkaar bij de begrotingsbehandeling afgelopen najaar ook al vastgesteld. Ook het wegvallen van het Delta dividend zal zich voor de komende bestuursperiode nog duidelijker manifesteren.

Bij de najaarsnota 2014 hebben wij als ChristenUnie ook aangedrongen op een extra aantal financiële maatregelen die voor het einde van deze collegeperiode zouden kunnen worden gerealiseerd  zodat een nieuw college niet onmiddellijk met een bezuinigingsronde hoeft te beginnen.

We mogen zeggen dat dit met dit voorstel ook is gelukt. We zijn blij met het feit dat we niet net als een vorige keer een vaste lijst met bezuinigingen moesten accepteren, maar dat er door een zogenaamde A en B lijst te presenteren ook aan de Staten inzichtelijk werd gemaakt hoe men tot een keuze was gekomen en ook de Staten eventuele alternatieven te laten zien.  Complimenten en dank ook aan de ambtenaren die dit mogelijk maakten.  We hadden verwacht dat gezien de discussie dit najaar ook de cultuurnota en de culturele instellingen in de bezuinigingen mee zouden lopen. Daar heeft het College niet voor gekozen. We respecteren dat en begrijpen dan wel, dat de instellingen dan voor 2015 en 2016 nog behoorlijk gespaard blijven. Wanneer we echter naar de belangrijke voedingsbron voor cultuur kijken,  het Delta dividend, dan zijn we toch voor veel instellingen bevreesd. De schok die het blijvend wegvallen daarvan op de begroting van de cultuurinstellingen kan hebben schatten we zeer groot. De ChristenUnie vindt het belangrijk dat instellingen vroegtijdig weten waar ze aan toe zijn zodat men tijdig bezuinigingen kan opvangen . Dat brengt ons toch bij de vraag of het college in haar overdracht daar al ideeën over heeft.

Voor het overige kunnen we met dit voorstel instemmen.

Dank u

Reacties op 'Bijdrage Paul Colijn over de financiële eindsprint'