ChristenUnie wil dat Provincie vraagt om provinciaal vluchtelingenbeleid

Paul Colijndinsdag 03 februari 2015 20:15

Het is de verwachting dat het aantal vluchtelingen wat in 2015 in Nederland gehuisvest moet worden stijgt. Uit onderzoek van de NOS blijkt dat ruim een kwart van de Nederlandse gemeenten grote problemen voorziet met de huisvesting van deze vluchtelingen met een verblijfsvergunning. Ook gemeenten in de provincie Zeeland hebben in 2013 en 2014 hun doelstellingen niet gehaald. Volgens de provinciale fractie van de ChristenUnie is de kans groot dat de Zeeuwse gemeenten ook in 2015 de wettelijke taakstelling niet zullen realiseren.

Uit cijfers van het COA blijkt dat: de Zeeuwse gemeenten gezamenlijk in de eerste helft van 2014 148 mensen huisvesting moesten bieden, waarvan 112 feitelijk zijn gerealiseerd. Voor de tweede helft van 2014 hadden de gezamenlijke Zeeuwse gemeenten een taakstelling voor huisvesting van 316 mensen waarvan de huisvesting feitelijk maar voor 259 mensen is gerealiseerd.

Volgens de nieuwe Huisvestingswet 2014 heeft de provincie specifieke wettelijke bevoegdheden met betrekking tot de bepalingen voor de huisvesting van verblijfsgerechtigden.

De ChristenUnie  wil van het college van GS weten of het college dit ook onderkend en of er ook actie is ondernomen. Primair zijn de Zeeuwse gemeenten zelf verantwoordelijk, maar op verzoek van een gemeente kan de Provincie bijspringen. Daarnaast zou de Provincie op het gebied van regie en coördinatie gemeenten kunnen ondersteunen.

De fractie wil ook weten of er effecten op de huisvesting zijn te verwachten voor wat betreft  de beschikbaarheid van sociale huurwoningen in Zeeland? Mogelijk dat  gegroepeerd huisvesten van deze statushouders bijvoorbeeld in tijdelijk leegstaande (kantoor-)panden meegenomen kan worden als een oplossing voor het vinden van voldoende geschikte locaties?

De schriftelijke vragen zijn hier te downloaden

TitelBestandsgrootteMIME-type
Art 44 vragen van CU - huisvesting vluchtelingen in Zeeland661,6 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload

Reacties op 'ChristenUnie wil dat Provincie vraagt om provinciaal vluchtelingenbeleid'