ChristenUnie verrast met het verdwijnen leeuw uit logo Zeeland

image-4708354 (2)vrijdag 16 januari 2015 09:21

Nadat het nieuwe logo van de provincie Zeeland vrijdag 9 januari gepresenteerd werd tijdens de nieuwjaarsreceptie van de provincie in het provinciehuis in Middelburg ontstond er onder de Zeeuwse bevolking flink wat ophef. Ook de ChristenUnie was verrast over het nieuwe logo en blij met de reactie van de Zeeuwse bevolking. Paul Colijn: "Je praat hier toch over een symbool dat heel veel Zeeuwen belangrijk vinden. Het is een stuk emotie. Ik ben blij met deze reacties. Die getuigen ervan dat Zeeuwen veel zelfbewuster met hun identiteit omgaan dan een aantal jaren geleden.”
Lees hieronder het volledige artikel in het RD waarin Paul Colijn hier uitgebreider op ingaat.

Artikel uit R.D.

Storm van kritiek na verdwijnen leeuw uit logo Zeeland”

12-01-2015 08:42 | gewijzigd 12-01-2015 14:31 | Jan Dirk van Scheyen

Het nieuwe logo van de provincie Zeeland.

In Zeeland is een storm van protest opgestoken tegen het nieuwe beeldmerk van de provincie. De leeuw is uit dit logo verdwenen, en dat zint veel Zeeuwen allerminst. In het oude logo was prominent een afbeelding van een rode leeuw verwerkt.

De leeuw is hét symbool van Zeeland, wordt er gezegd op sociale media. De lijfspreuk van de Zeeuwen, ”Luctor et emergo” (ik worstel en kom boven), is immers onlosmakelijk met de leeuw verbonden.

Duizenden Zeeuwen willen de leeuw terug in het provincielogo. Dat blijkt uit de vele likes op een in allerijl aangemaakte Facebookpagina met de titel ”Wij willen de Zeeuwse Leeuw terug in het provincielogo”. De pagina is sinds zaterdag in de lucht en het aantal likes bedroeg vanochtend al ruim 4000.

Statenlid Colijn van de ChristenUnie kan zich de boosheid van de Zeeuwen wel voorstellen. „Het gaat hier om een zaak die raakt aan de identiteit van de Zeeuwen”, zegt hij. Het Statenlid wil dat het dagelijks provincie­bestuur de burger een ander logo laat kiezen. „Als de burger zich niet kan vinden in dit beeldmerk, vind ik dat je als provinciebestuur moet luisteren naar die burger. Ik stel voor dat de provincie naast dit nieuwe logo nog twee andere logo’s presenteert die elk wél een leeuw bevatten. Laat de burger dan kiezen uit die drie, en laat ook als vierde optie nog de mogelijkheid open om voor het oude beeldmerk met rode leeuw te kiezen.”

Verrassing

Het nieuwe logo werd vrijdag gepresenteerd tijdens de nieuwjaarsreceptie van de provincie Zeeland in het provinciehuis in Middelburg. Colijn: „Dat was wel een beetje een verrassing. We wisten dat Gedeputeerde Staten bezig waren met het vernieuwen van de huisstijl en met een facelift voor de provinciale website. Maar hoe het nieuwe logo eruitzag, heeft mij wel verrast.”

Colijn vermoedt dat het dagelijks provinciebestuur niet goed heeft ingeschat dat het schrappen van de leeuw veel gevoelens zou losmaken onder de bevolking. „Je praat hier toch over een symbool dat heel veel Zeeuwen belangrijk vinden. Het is een stuk emotie. Ik ben blij met deze reacties. Die getuigen ervan dat Zeeuwen veel zelfbewuster met hun identiteit omgaan dan een aantal jaren geleden.”

De SGP in de Staten van Zeeland heeft nog geen standpunt bepaald over het nieuwe logo. Statenlid Van Burg zegt dat zijn fractie zich vanavond er tijdens de fractievergadering over buigt. De SGP’er zegt het persoonlijk „jammer” te vinden dat de leeuw uit het logo verdwenen is. „Ik denk dat als hij eenmaal weg is, hij nooit meer in het logo terugkomt. En dat terwijl de leeuw toch een bekend beeld is in Zeeland.”

Andere rol

Het provinciebestuur zegt dat de leeuw als symbool van gezag na 24 jaar uit het logo is geschrapt omdat het provincieapparaat tegenwoordig een heel andere rol heeft en als moderne overheidsorganisatie midden in de samenleving staat. Een leeuw als zinnebeeld van autoriteit zou dan niet meer passend zijn.

Daar slaat volgens Statenlid Robesin van Provinciaal Belang Zeeland de provincie de plank mis. „De Zeeuw associeert de leeuw niet met gezag, maar met de eeuwenlange strijd tegen het water, met het ”moedig worstelen en ontzwemmen”. Dáárvan, en niet van het gezag, is de Zeeuwse leeuw het symbool. De leeuw poets je niet zomaar weg uit de Zeeuwse beleving.”

Het nieuwe provincielogo is een grafische verbeelding van land en water. Robesin: „Op het provinciehuis is niet goed ingeschat dat met het afschaffen van de leeuw onder de bevolking een gevoelige snaar zou worden geraakt. Tijdens het ontwerpproces had de mening van het publiek moeten worden gepeild.”

Hij wijst er wel op dat de leeuw in de Zeeuwse vlag en in het wapen van Zeeland gewoon blijft bestaan. „Daar is wat verwarring over. Sommigen denken dat die ook verdwijnt. Maar dat is natuurlijk niet zo. Het gaat hier alleen om een aanpassing van de huisstijl van de provincie Zeeland als organisatie.”

Het nieuwe logo zal worden gebruikt in briefpapier en beleidsstukken van de provincie en het prijkt op de vernieuwde provinciale website.

Reacties op 'ChristenUnie verrast met het verdwijnen leeuw uit logo Zeeland'