Bijdrage Martin Otte tijdens de Statenvergadering 12 december jl.

Martin 2vrijdag 12 december 2014 21:18

Bijdrage Economische Agenda

Dank u wel voorzitter,

We hebben inmiddels allemaal kunnen lezen dat uit onderzoek van de ING blijkt dat Zeeland achterloopt op het gebied van innovatie. 'Landelijk gezien is het innovatiepotentieel in Drenthe het laagst, gevolgd door de provincie Zeeland.’ Via de economische agenda probeert de provincie aan economische ontwikkeling en innovatie bij te dragen? Maar is het ingezette beleid wel effectief genoeg? Of blijkt uit de conclusie van het ING onderzoek dat een inhaalslag nodig is?

Voor ons ligt het laatste jaarplan van de economische agenda. In zijn algemeenheid zijn wij niet negatief over de economische agenda en de uitwerking daarvan in dit jaarplan. Echter… we zoeken wel naar die inhaalslag op het gebied van economische ontwikkeling en innovatie. Om dit daadwerkelijk te maken moet er een steentje bij. Hiervoor willen wij een paar bouwstenen aandragen.

Eerste bouwsteen: bestaande Zeeuwse ondernemers en bedrijven.
We krijgen elk jaar een overzicht van nieuwe bedrijven die Impuls heeft aangetrokken en natuurlijk zijn we blij met het feit dat nieuwe bedrijven naar Zeeland komen. In het verleden hebben we al vaker gevraagd om een overzicht waarin, zowel de successen van Impuls als wel hoeveel werkgelegenheid er verloren is gegaan, worden toegelicht.

Maar de groei van economie en banen komt in het huidige economische klimaat voor 90 tot 95% van de bestaande Zeeuwse ondernemers en bedrijven. Deze bedrijven geven de identiteit van de provincie vorm en dragen bij aan duurzame werkgelegenheid. Bij deze bedrijven ligt wat ons betreft dan ook de prioriteit.

Tweede bouwsteen: Link met de markt.

De economische agenda is bedoeld voor economische ontwikkeling en innovatie. Bedrijven zijn hierin dus in de lead. De provincie faciliteert maar ook niet meer dan dat. De economische agenda is een beleidsplan van de provincie en kan kaders en criteria bieden maar moet geen verlengde uitvoeringsorganisatie worden, waar het soms wel eens op lijkt.

Derde bouwsteen: Inzetten op projecten waar echt wordt geïnvesteerd.

Helaas bevat een groot deel van de economische agenda onderzoeken. Ja, onderzoek doen is belangrijk. Maar… onderzoeken moeten wel leiden tot daadwerkelijke investeringen in concrete projecten die uiteindelijk weer leiden tot banen. Wanneer het doen van onderzoeken achterwege wordt gelaten, kan de provincie inzetten op projecten waarbij daadwerkelijk zowel in de regio wordt geïnvesteerd als die economisch perspectief bieden, zoals bv. Zeelandcare.

Kortom de ambities van Zeeuwse ondernemers dienen meer bepalend te zijn binnen de Economische agenda, dit is wat ons betreft ook het uitgangspunt voor het komende jaar en de volgende economische agenda. Dus, geen stuwende krachten in de zin van sturende krachten, maar ruimte voor innovatieve plannen die waar nodig is een duwtje in de rug krijgen van de provincie.

Bedankt voorzitter."

Reacties op 'Bijdrage Martin Otte tijdens de Statenvergadering 12 december jl.'