Derde bijdrage van Paul Colijn tijdens de Statenvergadering vandaag

Haven Vlissingenvrijdag 12 december 2014 21:07

Tijdens de Statenvergadering vandaag heeft Paul Colijn onderstaande bijdrage geleverd op het Statenvoorstel Aandeelhoudersstrategie Zeeland Seaports

"Meneer de voorzitter,

Dit voorstel met de aandeelhoudersstrategie voor Zeeland Seaports is vooral een duidelijk voorstel met een goed omschreven doel. Het doel om te komen tot een afstemming met de bedrijfsstrategie is logisch. Dit zal feitelijk de toekomst van de haven bepalen en onze houding als aandeelhouders.

In de commissiebehandeling van dit stuk ontstond ook zomaar weer even een discussie over de rol die aandeelhouders hebben en de rol die de directie van het bedrijf heeft. Het ging toen over het toevoegen van een milieuparagraaf aan deze strategie. Onze fractie is voorstander van goed natuurbeheer, maar dit strategie voorstel gaat over goede governance. De provincie zou een bedrijf niet moeten gebruiken om haar eigen groene doelstellingen te verwezenlijken. Daar moeten ook maatregelen voor genomen worden zoals in dit voorstel.

En voorzitter, we kunnen dat niet genoeg  benadrukken. Wanneer we dergelijke bepalingen gaan opnemen in een aandeelhoudersstrategie, bemoeien we ons echt inhoudelijk met het bedrijf en de bedrijfsvoering. Daar hebben we toch inmiddels genoeg van geleerd dus dat zouden we niet meer moeten doen.

We complimenteren het College over de wijze waarop statenleden in het proces zijn betrokken. Ook de ondersteuning met de sessies door Emendo waren verhelderend en duidelijk en geven inzicht in de keuzes waar het bedrijf en wij als aandeelhouders al snel voor komen te staan. Vooral de verbetering van de eigen vermogenspositie staat daarbij centraal. Zeeland Seaports moet daarvoor op zoek naar strategische partners en mag daarvoor ook over de grens kijken met wie ze wil gaan verkeren. Dat is ook niet meer dan logisch in de wereldmarkt waarin het bedrijf opereert. Het is nu aan het bedrijf zelf, om dat verder in te vullen.

We vinden het van belang dat de provincie de toegankelijkheid van de haven agendeert in de Vlaams-Nederlandse Schelde Commissie. De goede toegankelijkheid is van het grootste belang om de concurrentie positie te behouden.  Daarvan hebben we juist in Zeeland genoeg lessen in het verleden geleerd.

Meneer de voorzitter we kunnen met dit voorstel instemmen."

Reacties op 'Derde bijdrage van Paul Colijn tijdens de Statenvergadering vandaag'