Tweede bijdrage van Paul Colijn tijdens de Statenvergadering 12 decmeber jl.

ChristenUnie (5)vrijdag 12 december 2014 20:58

Tijdens de Statenvergadering vandaag leverde Paul Colijn de volgende bijdrage op het Statenvoorstel Bestedingsplan Natuur en Vitaal Platteland 2015.

"Meneer de Voorziter,

De fractie van de ChristenUnie is blij dat er nu een degelijk Bestedingsplan Natuur en Vitaal Platteland voorligt. Een bestedingsplan waarmee drie zaken worden gewaarborgd, die voor ons van groot belang zijn:

(1) goed beheer van de bestaande natuur,

(2) het fatsoenlijk afronden van natuurprojecten en

(3) aandacht voor de rol van natuur in relatie tot landbouw en recreatie.

We hebben de afgelopen jaren hier in deze Statenzaal met elkaar veel over natuur gesproken. Vaak in negatieve zin en niet zonder reden.

De oorzaken van die toonzetting waren een onduidelijke decentralisatie, de grote bezuinigingen en een wirwar aan regels rond Natura 2000 en de Programmatische Aanpak van het Stikstofbeleid.

En juist daarom zijn we positief over dit voorstel, aangezien de zaken die wij belangrijk vinden daarin goed gewaarborgd lijken.

We willen nog wel twee kanttekeningen bij het voorstel plaatsen.

Ten eerste: We vinden dat bij dergelijke grote uitgaven (20miljoen) over een langere termijn ook een degelijke financiële onderbouwing hoort en die missen we nu nog. Helaas zien we dat er vanaf 2016 al onvoldoende geld beschikbaar is voor het uitvoeren van dit plan. Aangegeven wordt dat het opvullen van dit tekort moet komen vanuit het programma Zeeuws Platteland 2.0.

Betekent dit ook, dat wanneer het niet lukt, het programma Zeeuws Platteland voor dit tekort moet opdraaien? Of worden alle uitgaven uit het bestedingsplan Natuur en Platteland dan opnieuw bezien? Graag zouden we meer duidelijkheid van de gedeputeerde hierover krijgen.

Ten tweede; Het aangekondigde nieuw Europees Gemeenschappelijk Landbouwbeleid, waarin staat, dat onder andere de agrariërs bij moeten dragen aan vergroening, vraagt ook om participatie van de provincie.

Wat de ChristenUnie betreft zetten we als provincie juist nu ook in op het collectief realiseren van deze vergroening. Dus geen snippertjes natuur, maar juist bundelen van natuur en de belangen daarvan. Daarmee wordt dan ook bijgedragen aan de provinciale natuurdoelen. Graag horen wij van de gedeputeerde of ook het college hierop gaat inzetten? En zo ja, op welke manier?

Met het nu voorliggende voorstel kunnen we instemmen.

Dank u wel voorzitter.'"

Reacties op 'Tweede bijdrage van Paul Colijn tijdens de Statenvergadering 12 decmeber jl.'