Eerste bijdrage van Paul Colijn tijdens de Statenvergadering 12 december jl.

westerschelde-minivrijdag 12 december 2014 20:40

Tijdens de Statenvergadering vandaag leverde Paul de volgende bijdrage op het initiatieffvoorstel van PVV over de defiscalisering van de Westerscheldetunnel.

"Meneer de voorzitter,

Het voorstel voor de defiscalisering van de Westerscheldetunnel door de tolheffing buiten de btw heffing te brengen is een initiatief voorstel van de PVV. Zoals bij elk initiatief voorstel is onze fractie blij dat een dergelijk voorstel wordt gedaan. Het is naar onze mening een signaal van een goed duaal functionerende Provinciale Staten.

Het voorstel zelf is ook zeer goed onderbouwd. Ook de presentatie en de manier waarop tot nu toe over het voorstel en de behoorlijk complexe materie is gediscussieerd verdienen wat ons betreft de complimenten voor de PVV fractie. Wat dat betreft is dat een goed voorbeeld.

Toch constateren we, dat wanneer we naar de inhoud van het voorstel kijken en de reacties van het college daarin mee nemen, dat er een soort pad stelling is ontstaan. We onderkennen de aantrekkelijkheid van een btw vrije doorgang door de tunnel voor de Zeeuwse inwoners maar niet voor diegenen die bedrijfsmatig gebruik maken van de tunnel.

We weten echter niet of we de beoogde doelen ook daadwerkelijk kunnen realiseren en de kans niet groot achten dat zowel de belastinginspecteur en de Tweede Kamer (wijziging tunnelwet) hiermee zal instemmen. We weten wel dat we eerst de zaak in gang moeten zetten en ook kosten en ambtelijke inzet moeten verrichten alvorens het mogelijke voordeel voor de burgers te kunnen realiseren. We vinden dat een hele lastige afweging. Dat brengt ons tot de volgende vragen, die aansluiten bij wat de VVD eerder heeft gezegd.

1 Kan het college de haalbaarheid van dit voorstel niet eerst nog eens beter toetsen en borgen door minister en belastinginspectie van te voren om een uitspraak te vragen over hun in te nemen standpunt in deze. En waarom is dat nog niet gedaan?

2 Welke ambtelijke kosten moeten er worden toegerekend aan de eventuele omzetting en maatregelen zoals voorgesteld door de PVV?

Nog een opmerking voor PvdA, meneer van Oorschot met betrekking op zijn opmerking dat 'overheden niet goed met elkaar kunnen omgaan'. We hoeven hier niet angstig voor te zijn. Het zijn wettelijke regelingen die zijn bepaald en daarbinnen kunnen overheden prima met elkaar omgaan.

Hier wil ik het in de eerste termijn bij laten dank u voorzitter."

Reacties op 'Eerste bijdrage van Paul Colijn tijdens de Statenvergadering 12 december jl.'