1010213bmaandag 10 november 2014 15:14

De beantwoording van de vragen van de Statenfractie van de ChristenUnie over de verkeersmaatregelen op A58 stelt de fractie niet gerust. Zeeland blijft op deze manier verstoken van een permanent dynamisch incident management systeem op de A58 en de toevoerwegen.

De fractie is van mening dat Rijkswaterstaat onvoldoende proactief en toekomst gericht beleid ontwikkelt.

Zo stelt Rijkswaterstaat voor om te investeren op zogenaamde Incar info systemen. Dit is zeker interessant en noodzakelijk maar is niet meer dan een toevoeging op het door de fractie gewenste dynamisch permanent incident management systeem.

Vooral de signalering van bijvoorbeeld afremmend of stilstaand verkeer, aangevuld met permanente matrixborden, zullen het verkeer in Zeeland veiliger maken en omleidingen sneller tot stand brengen. Het Incar info systeem dat Rijkswaterstaat voorstelt is niet meer dan een verkeersinformatiesysteem dat werkt via de autoradio en mobiletelefonie. Het systeem sluit aan bij de bestaande ontwikkeling van mobiele telefonie en radio informatiesystemen in de moderne auto’s en zal pas over enkele jaren gemeengoed worden. Het is geen vervanging van de door de CU gewenste fysieke en noodzakelijke maatregelen.

Rijkswaterstaat blijft zich volgens de fractie voortdurend achter het gebrek aan geld verschuilen en lijkt daarmee het grote belang van de A58 voor Zeeland niet in te zien. Waarom Zeeland en de Zeeuwen het met minder veiligheid, meer vertragingen en langdurige stremmingen moeten doen is volgens de fractie onbegrijpelijk en zeker niet uit te leggen aan de burgers.

De ChristenUnie fractie roept haar volksvertegenwoordigers in de Tweede Kamer op ook bij de minister aan te dringen voor het nemen van passende maatregelen.

De fractie is tevreden met het feit dat het College erkent dat er een probleem is en dit ook aankaart bij Rijkswaterstaat en het Ministerie. Dit overleg zal plaatsvinden op 24 november a.s. In dat gesprek zal GS  aandringen op een hogere prioriteit voor de Zeeuwse wegen en het nemen van aanvullende maatregelen.

Reacties op 'Persbericht - ChristenUnie blijft zich inzetten voor verbetering verkeersveiligheid A58'