Initiatiefvoorstel D66 voor raadpleging van de Zeeuwse bevolking

vrijdag 31 oktober 2014 10:26

Tijdens de Statenvergadering van 31 Oktober werd gesproken over het initiatiefvoorstel van D66 over een raadpleging van de Zeeuwse bevolking.
Martin Otte sprak namens de ChristenUnie. Zijn bijdrage leest u hier:

"Voorzitter,

Allereerst dank aan de fractieleden van D66 voor het indienen van dit initiatiefvoorstel. De relatie tussen de overheid en de burger, die soms erg fragiel is, is van groot belang voor het vertrouwen in de politiek. De ChristenUnie waardeert het dan ook dat D66 deze verhouding op verschillende manieren onder de aandacht brengt - en ditmaal middels een initiatief voorstel.

De ChristenUnie is echter geen voorstander van dit voorstel. Ten eerste zijn wij van mening dat het de taak is van ons, als volksvertegenwoordigers, om namens, en in contact met, de kiezers een mening te vormen over alle onderwerpen die Zeeland aangaan, hoe controversieel deze dan ook zijn. Politici worden immers gekozen om besluiten te nemen over deze kwesties. Wij zijn daarom ook geen voorstander.

De voorbeelden die in het initiatiefvoorstel worden genoemd zijn controversiële onderwerpen. Echter controversiële onderwerpen zijn vaak -zo niet altijd- veel te complex om in één enkele vraag te vatten, dit doet geen recht aan de werkelijkheid.
Daarnaast dient er over de genoemde onderwerpen een afweging te worden gemaakt in het kader van de daarbij behorende context. Een vraag over het tol vrij van de Westerschelde tunnel kan bijvoorbeeld niet los worden gezien van het aanleggen van de Sluiskil tunnel.
Daarom hechten wij eraan dat deze onderwerpen in hun context worden bewaard.
Verder wordt er voorgesteld om burgers een uitspraak te laten doen over onderwerpen die nog niet ter besluitvorming voor liggen. Hierdoor bestaat het risico dat niet alle relevante opties bekend zijn, maar ook om je onderhandelings-ruimte als politiek te beperken, dit lijkt ons niet verantwoord.
De versimpeling van kwesties leidt tot schijninvloed van de burger en kan uiteindelijk zelfs contra-productief uitwerken op de betrokkenheid van burgers bij de politiek.

We twijfelen dan ook ook aan het nut van dit voorstel. Issues, als het verdiepen van de Westerschelde, het creëren van nieuwe natuur, bestuurlijke samenwerking kunnen tot verkiezingsitems worden gemaakt. Dan kunnen deze issues worden meegenomen in een integraal en zorgvuldig debat tussen de partijen en kan er aan alle dimensies recht worden gedaan.

Wij zullen dit voorstel dan ook niet steunen.

Dank u wel."

Reacties op 'Initiatiefvoorstel D66 voor raadpleging van de Zeeuwse bevolking'