ChristenUnie wil permanent verkeers- incident management systeem A58

imagedinsdag 07 oktober 2014 20:14

Statenlid Paul Colijn stelde gisteren, namens de ChristenUnie fractie, vragen aan het College van Gedeputeerde Staten over de verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming van de A58 ten gevolge van een ongeluk of mist. De fractie is van mening dat er een oplossing voorhanden is, namelijk het aanbrengen van een permanent verkeers- incident management systeem met vaste matrix borden op strategische plaatsen en kruisingen. Het persbericht naar aanleiding van deze vragen leest u hier:

ChristenUnie wil permanent verkeers- incident management systeem A58

De fractie van de ChristenUnie stelt een aantal kritische vragen rondom het ongeluk op de A4, afgelopen zaterdag middag 4 oktober j.l. en de zeker drie uur durende afsluiting van de A58. Verkeer vanuit Zeeland en België heeft gedurende ten minste 4 tot 5 uur ernstige hinder ondervonden als gevolg van een relatief eenvoudig verkeersongeval.

De fractie wil weten hoe lang het geduurd heeft voordat Rijkswaterstaat ter plaatse was en hoe lang het duurde voordat daarna de gehele omleidingsroute tot stand was gebracht.

Verder wil de fractie weten of en welke fysieke aanduidingen zijn geplaatst waardoor  het verkeer op de hoogte werd gebracht van de volledige afsluiting van de weg en eventuele alternatieve omleidingen. Met name is dat van belang voor verkeer dat bijvoorbeeld via Zeelandbrug of Tholen een alternatieve route had kunnen volgen.

Volgens informatie binnengekomen bij de fractie, ontbrak en ontbreekt het aan voldoende informatie voorzieningen en rijdt het verkeer onwetend en onnodig een fuik in. Eenmaal in de fuik is geen omleiding mogelijk. Informatievoorziening over incidenten is er niet, of laat wordt laat gegeven en dan nog alleen via radio verkeersinformatie voorhanden. Toe-en afritten van de A58 zijn niet voorzien van passende informatie systemen. Op de A58 is geen rijstrooksignalering en/ of waarschuwing aanwezig, bijvoorbeeld voor mist of gladheid.

Het aanbrengen van een permanent verkeers-incident management systeem met vaste matrix borden op strategische plaatsen en kruisingen kan hierin een aanmerkelijke verbetering brengen en zal naar verwachting van de fractie de verkeersveiligheid en de verkeersdoorstroming in Zeeland sterk verbeteren.

De fractie wil verder weten of het college bereid is, bij de evaluatie van de oorzaken en gevolgen van het grote mistongeval op dinsdag 16 september het gegeven mee te nemen of een dergelijk I M systeem de gevolgen van het ongeval had kunnen beperken.

De fractie pleit ervoor dat het College een permanent verkeers-incident management systeem op de A58 en haar toevoer wegen wil bepleiten bij Rijkswaterstaat en de minister van infrastructuur en milieu.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Art 44 vragen - Ontbreken van permanent incident management systeem43,5 kBapplication/msworddownload

Reacties op 'ChristenUnie wil permanent verkeers- incident management systeem A58'