De toekomst van het fiets-voetveer

Martin 2vrijdag 26 september 2014 15:25

Martin Otte kreeg vandaag de kans om als nieuw Statenlid te spreken over de toekomst van het fiets-voetveer tussen Vlissingen en Breskens. De ChristenUnie staat niet volledig achter het plan van het College om als provincie een eigen BV op te richten om het fiets-voetveer zelf te exploiteren. De bijdrage van Martin Otte leest u hier:

"Meneer de voorzitter,

De fast ferry is één van de onderwerpen die ons als Staten keer op keer bezig houdt. Dit geeft aan dat wij ons met de fast ferry betrokken voelen. Dat wij het belang inzien van deze vervoersmogelijkheid waar veel Zeeuwen gebruik van maken.

Echter, als ChristenUnie fractie hebben wij wel onze bedenkingen met betrekking tot het voornemen van de gedeputeerde om als provincie een eigen BV op te richten om de fast ferry te exploiteren. Want het oprichten van een BV is niet iets dat je zomaar eventjes doet. Op drie punten missen we een gedegen afweging:
1. De keuze voor het oprichten van een eigen BV is niet financieel onderbouwd
Om een goede afweging te maken dienen we alle kosten en opbrengsten van de vier scenario’s te hebben, deze ontbreken tot op heden.
2. Er is nog grote onzekerheid over de kosten die samenhangen met het oprichten van een eigen BV.
Welke kosten gaat Veolia rekenen voor de systemen die de provincie wil gebruiken? Wat zijn de kosten van de aansturing? Allemaal onzekerheden.
3. De risico’s die samenhangen met het oprichten van een eigen BV.
We missen een goede exit strategie. Als de fast-ferry over 4 jaar weer door de markt geexploiteerd dient te worden is het onzeker of er dan wel partijen zijn die de consessie op zich willen nemen, welke meerprijs zij hiervoor willen hebben, of alle medewerkers worden overgenomen enz.
We hebben ook in andere dossiers kunnen zien dat de overheid het in snelheid en efficiëntie moet afleggen tegen marktpartijen die zich vaak niet gebonden voelen door morele overwegingen. Wij willen verkomen dat we over 4 jaar in zo’n situatie terecht komen.

Een degelijke overweging van de keuzes die wij als provincie hebben is noodzakelijk. Een pas op de plaats lijkt dan ook verstandiger dan het overhaast oprichten van een eigen BV. Daarom stellen wij voor om de consessie met 1 jaar te verlengen en in die periode een toekomstvisie te schrijven en een haalbaarheids studie te doen waarbij ook de nautische markt betrokken dient te worden. Hiervoor dienen we samen met GroenLinks ook een motie in."

« Terug

Reacties op 'De toekomst van het fiets-voetveer'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.