Debat Thermphos

Paul Colijnvrijdag 26 september 2014 12:26

Tijdens de Statenvergadering van 26 september werd gesproken over Thermphos en het voorstel van het College om de vertrouwelijkheid op te heffen. Paul Colijn sprak namens de ChristenUnie. Zijn bijdrage leest u hier:

"Meneer de voorzitter,

Thermphos en de afwikkeling van het faillissement heeft ons in de afgelopen tijd intensief bezig gehouden. We weten dat ook gedurende het zomerreces, zowel ambtelijk als door het college, hard is doorgewerkt met de bedoeling de zaken voor de Provincie zo goed mogelijk te beïnvloeden. Uit de stukken en de nu bestaande realiteit weten we dat dit helaas nog niet het gewenste resultaat heeft gehad. Wat onze fractie betreft wel veel waardering voor de grote inzet van College en ambtenaren, maar helaas is de beloning tot nu achterwege gebleven.
Nu dan een stuk verantwoording van het verleden en de gang van zaken tot op heden.
Voor ons zijn er drie Kernvragen voor dit debat:
1.​Heeft GS juist gehandeld in dit (complexe!) dossier?
2.​Zijn we het eens met de door GS voorgestelde strategie voor de komende tijd?
3.​Heeft GS over dit dossier PS op de juiste manier geïnformeerd en gecommuniceerd ?

Voor wat betreft het eerste punt, het juiste handelen, is de ChristenUnie van mening dat GS op diverse manieren uitputtend geprobeerd heeft om via zakelijke voorstellen en onderhandeling tot overeenstemming met curatoren en andere partijen te komen. De stappen die zijn gezet zijn logisch en leken verstandig gezien de op dat moment beschikbare kennis en informatie. Daarin heeft GS duidelijk haar verantwoordelijkheid genomen. Als kanttekening kunnen we daarbij plaatsen dat door die keuze mogelijk kansen zijn gemist op het juridisch vlak van handhaven, maar ook van beroep en bezwaar in de richting van Europa en het ministerie. Ook de houding van de curatoren en de verwachting van hun good-will in het proces zou een inschattingsfout kunnen blijken waarvan we pas mogelijk in de verre toekomst de antwoorden zullen weten. Hoe dan ook was de verwachting reëel dat de door het College afgelegde weg begaanbaar en succesvol kon zijn en daarom steunen we de gemaakte keuzes.
Dan de toekomst voorzitter, het 2e punt, steunen we het nu ingezette beleid?
Daarover kunnen we kort zijn. Tijdens één van de eerder besloten vergaderingen hebben we daar als fractie toe opgeroepen. Het nu verder primair inzetten op een straffe handhaving is verstandig en feitelijk ook de wettelijke taak van de Provincie. Mogelijk dat deze handhavingsstrategie ook nog andere zaken losweekt, maar vooralsnog heeft het uitblijven van een echte aanpak nu lang genoeg geduurd en wordt de zaak snel aangepakt.
Wel de vraag; wat is de stand van zaken van het handhavingstraject? En komt er nu meer vaart in het proces of kan ook het handhavingstraject nog lange tijd gaan duren?
Hoe staat het verder met de steun van Europa dat als gevolg van haar keuze om de fosfordumping niet te blokkeren ook een verantwoordelijkheid op zich heeft geladen? Het blijft volgens ons van belang om naast het handhavingstraject ook nog een aantal andere wegen (waaronder Europese steun bij het opruimen) te blijven bewandelen!
Dan de manier van communiceren en informeren van de Staten over de voortgang van het traject. Het derde punt.
De ChristenUnie heeft over vertrouwelijke en besloten vergaderingen het volgende van mening; het kan noodzakelijk zijn in het belang van personen, partijen en bedrijven waaronder het eigen belang van de Provincie en haar inwoners in beslotenheid wordt vergaderd. Dit dient altijd zoveel als mogelijk te worden voorkomen. Wat publiek kan moet ook onmiddellijk openbaar worden. Daarnaast moet altijd later, op enig moment in het openbaar, verantwoording worden afgelegd over de genomen beslissingen. Dat zou naar onze mening ook direct en onmiddellijk moeten gebeuren nadat het gevaar voor schade aan eerder genoemde belangen is vervallen.
De ChristenUnie is van mening dat de destijds opgelegde vertrouwelijkheid goed is te begrijpen en past binnen de kaders. Openbaarheid toen had de onderhandelingspositie van de provincie onmogelijk gemaakt en had daarmee het algemeen belang geschaad. De verdere informatievoorziening van GS aan PS over Thermphos is regelmatig, tijdig en inhoudelijk voldoende geweest.

Voorzitter ik ga afronden.
We stemmen in met het voorstel. We hebben op dit moment in deze fase geen behoefte aan een onderzoek zoals voorgesteld door de fractie van Groen Links in hun initiatief voorstel. Daarnaast is het dossier nu onder de rechter, dan is het niet ‘gepast’ en zelfs onwenselijk om als politiek in te grijpen.

Dank u wel."

Reacties op 'Debat Thermphos'