CU kritisch over eigen Provinciale fiets-voetveer Vlissingen – Breskens
De fractie van de ChristenUnie stelt in de aanloop naar de commissievergadering Economie en Mobiliteit vragen over de fiets-voetveer tussen Vlissingen en Breskens. Het dagelijks provinciebestuur heeft het plan opgevat dit fiets-voetveer zelf te gaan exploiteren nu er geen commerciële marktpartij gevonden lijkt die het fiets-voetveer onder de huidige voorwaarden wil voortzetten. De ChristenUnie wil dat het Fiets-voetveer in stand blijft, maar wil van Gedeputeerde Staten weten waarom een eigen onderneming van de Provincie (de op te richten BV) dit goedkoper en beter kan doen dan marktpartijen. De fractie wil vooral weten of de risico’s en verplichtingen over de langere termijn wel voldoende zijn afgewogen en in beeld zijn gebracht. Daarnaast zijn er ook andere betrokken partijen zoals gemeenten en bedrijven die belang hebben bij het in stand houden van het fiets-voetveer. Voor een goed ondernemingsplan is een lange termijn visie nodig. De ChristenUnie heeft de indruk dat voor een goede afweging nog niet alle informatie voorhanden is en wil ook een betere onderbouwing waarom aanbiedingen uit de nautische markt niet nader zijn en worden onderzocht.
De gestelde vragen:
Opbrengsten & kosten:
-Wat zijn de kosten voor het blijven gebruiken van de Veolia systemen?
-Op welke onderdelen kan de provincie kosten besparen ten opzichte van Veolia en Connexxion als de nieuw op te richten BV gebruik blijft maken van de systemen van Veolia?
-Hoe gaat de provincie de BV aansturen en wat kost dat de provincie?
-Is het mogelijk inzage in de business case te krijgen?
-Is er onderzoek gedaan naar het optimale prijsniveau voor een kaartje?
-Is er een overzicht van alle belanghebbende partijen en zijn deze gepolst om een eventuele bijdrage te leveren? (bijvoorbeeld: de gemeente Sluist, de NS, gemeente Vlissingen, uitbaters horeca etc.)
Juridisch & risico’s:
-Wat is de achterliggende argumentatie om de juridische risico’s van alle sporen gelijk in te schalen?
-Hoe groot wordt het risico met betrekking tot het verlengen van het onderhoudscontract geacht? Het regelmatig terugkerend onverwacht onderhoud van de afgelopen periode in acht nemend?
-De doelstelling is dat de op te richten BV alle medewerkers van Veolia overneemt. Welke juridische en financiële consequenties heeft dit wanneer in 2018 blijkt dat de BV dient te worden stop gezet?
-Is er onderzocht welk effect het verminderen van het aantal afvaarten heeft op het aantal vaste gebruikers?
-Er wordt aangegeven dat er een licht dalende trend zichtbaar is. Hoe groot is deze afname en wanneer zou dit problematisch worden, veronderstellende dat alle andere factoren gelijk blijven?
Spoor 4:
-Hoeveel aanbiedingen heeft de provincie uit de nautische markt gehad?
-Op basis van welke aannames is de conclusie getrokken dat bij spoor 4 sprake zou zijn van een te forse investering (om te voldoen aan de eisen van de nautische markt) zodat nader onderzoek van dit spoor niet nodig was?
-Wat is de reden dat aanbiedingen uit de nautische markt als niet overeenkomstig met de aanbesteding worden gekwalificeerd?
-Als er aanbiedingen waren uit de nautische markt, blijven er dan nog voldoende argumenten om BZK te overtuigen van de noodzaak tot het oprichten van een eigen BV?
Archief > 2014 > september
- 26-09-2014 26-09-2014 15:25 - De toekomst van het fiets-voetveer
- 26-09-2014 26-09-2014 12:26 - Debat Thermphos
- 26-09-2014 26-09-2014 10:03 - Communicatie van Delta in debat
- 23-09-2014 23-09-2014 15:43 - Communicatie van DELTA ter discussie
- 02-09-2014 02-09-2014 12:07 - CU kritisch over eigen Provinciale fiets-voetveer Vlissingen – Breskens
Reacties op 'CU kritisch over eigen Provinciale fiets-voetveer Vlissingen – Breskens'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.