De tafel van 15: "een pas op de plaats is nodig"

imagevrijdag 04 juli 2014 11:44

Provinciale Staten spreken vandaag over de Tafel van 15, een project waarbij de provincie, het waterschap en de 13 gemeenten om de tafel zouden gaan zitten om te komen tot een herkenbare Zeeuwse overheid. Het proces is inmiddels wankel geworden doordat het waterschap niet meer onderdeel wil zijn van het project en ook enkele gemeenten bieden weerstand. U leest hier de bijdrage van Paul Colijn.

"Meneer de voorzitter,
Onze fractie had grote verwachtingen van de gespreken met de Tafel van 15.
Dertien Gemeenten, het Waterschap en Provincie zouden met elkaar spreken over de bestuurlijke samenwerking en de toekomst van Zeeland in een open en goede verstandhouding. En ook al is de acute aanleiding, de plannen voor de Provinciale en gemeentelijke herindelingen van de minister Plasterk, naar de achtergrond verdwenen, het Haagse Randstedelijk denken is als bedreiging voor de Zeeuwse eigenheid nooit ver weg.

Daarom blijven we van mening dat dergelijke gesprekken zinvol kunnen zijn. Ze zijn van belang voor de manier waarop wij Zeeuwen zelf, de Zeeuwse samenleving democratische legitimiteit willen geven. Hoe vaak horen we immers niet klagen uit gemeenteland dat de vele gemeenschappelijke regelingen bestuurlijke en democratische ondingen zijn? Er is nu eindelijk een akkoord over de Veiligheidsregio, maar wat heeft dat veel tijd en energie gekost..
Hoe dan ook, door ons als provinciebestuur is de tafel klaargezet. De uitnodigingen zijn uitgegaan. Er heeft verkennend overleg plaats gevonden, maar helaas de “Zeeuwse ziekte” heeft toegeslagen bij de deelnemers. De reacties en het onderling wantrouwen zijn hevig. Er wordt zelfs gesproken van een geheime agenda. Jammer en ook heel kort door de bocht. Maar ook het spreken van de Gedeputeerde over een gemeente zeeland betreuren wij, omdat dit schadelijk is geweest voor het proces.

We zijn gezien de reacties van mening dat blijvende schade is toegebracht aan het ingezette proces. Zodanig dat de kans van slagen naar ons idee nihil is en we nu met elkaar staan te trekken aan een dood paard.
We stellen daarom voor, het ingezette proces nu verder stop te zetten en te onderzoeken hoe dit met name op het gebied van de communicatie zo fout heeft kunnen lopen. We stellen voor die analyse dit najaar uit te voeren en met de resultaten daarvan, direct na de aanstelling van een nieuw College van GS in 2015, opnieuw te bezien hoe en op welke wijze we in het kader van Zeeland 2040 met elkaar van gedachten kunnen wisselen over de kansen voor verdergaande bestuurlijke samenwerking.

De fractie van ChristenUnie blijft aandringen bij alle Zeeuwse volksvertegenwoordigers na te denken over het Zeeuwse democratisch bestuur van de toekomst. Een toekomst die zich volgens de Visie Zeeland 2040 zeer waarschijnlijk op een ander manier zal ontwikkelen dan langs de huidige bekende bestuurlijke gremia en bestuursvormen.
Wat ons betreft is de zienswijze waarover we nu spreken inmiddels door de realiteit is achterhaald. De tekening is mislukt, laten we een nieuw papier pakken en aan een nieuwe tekening beginnen.
Dank u wel."

Uiteindelijk heeft de ChristenUnie samen met de Partij voor Zeeland en het CDA een amendement ingediend op een zienswijze die namens Provinciale Staten aan Gedeputeerde Staten verzonden zal worden. Deze zienswijze wordt door Gedeputeerde Staten gebruikt om de inbreng van de provincie in de Tafel van 15. De aanpassingen van dit amendement vragen om een duidelijkere doelstelling van het project, het schrappen van de huidige formulering die aanstuurt op herindeling als enige uitkomst van de Tafel van 15 en het in kaart brengen van financiële consequenties. Dit amendement werd door alle partijen, met uitzondering van de SP aangenomen.

Reacties op 'De tafel van 15: "een pas op de plaats is nodig"'