foto 2 (1)donderdag 26 juni 2014 12:15

Op donderdag 26 juni heeft de provinciale fractie van de ChristenUnie haar visie op de toekomstige regionale media overhandigd aan de directie en hoofdredactie van Omroep Zeeland en de hoofdredacteur van de PZC. De fractie heeft een toekomstvisie op de regionale media opgesteld in het kader van Zeeland 2040. De ChristenUnie komt tot de conclusie dat de toekomstige regionale media zich meer moet richten op achtergrondartikelen en het brengen van vluchtig, snel nieuws meer moet overlaten aan een mix van burger-feeds met professionele screening en redactie.

De ChristenUnie is van mening dat voor het versterken van de regionale democratie en de Zeeuwse identiteit en cultuur het van belang is dat er tenminste één professionele en onafhankelijke nieuwsorganisatie voor de provincie behouden blijft. Deze organisatie dient geworteld te zijn in de Zeeuwse samenleving. Dit zouden de huidige mediaorganisaties kunnen zijn (eventueel samengevoegd), maar ook nieuwe organisaties zouden op de ontwikkelingen kunnen inspelen.

De ChristenUnie heeft een analyse gemaakt van de maatschappelijke ontwikkelingen en trends op het gebied van het gebruik van media in beeld, geluid en print. De toenemende mate van individualisering en digitalisering spelen volgens de partij een grote rol in de betaalmodellen voor kranten en omroepen. Zowel de inkomsten van Omroep Zeeland als die van de PZC en de Stem staan onder druk. Verder roept de ChristenUnie Gedeputeerde Staten op om een provinciale visie op de regionale nieuwsvoorziening op te stellen en om samenwerking tussen regionale nieuwsorganisaties en regionale kennisinstellingen gericht op de markt en vraag van de toekomst te bevorderen.

De toekomstvisie is te lezen door de gekoppelde bijlage bij dit nieuwsbericht te openen.

Regionale media def.925,6 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'ChristenUnie overhandigt toekomstvisie op regionale media aan Omroep Zeeland en PZC'