Jaarrekening 2013 en voorjaarsnota van 2014
Tijdens de Statenvergadering van 6 juni j.l. spraken Provinciale Staten over de jaarstukken van 2013 en de voorjaarsnota van 2014. Een moment van terugblikken, maar vooral ook een moment van vooruitkijken. Paul Colijn sprak namens de ChristenUnie fractie over deze belangrijke stukken. Zijn bijdragen leest u hier.
Bijdrage Jaarrekening 2013:
“Meneer de voorzitter,
Met belangstelling hebben we kennis genomen van de jaarstukken. Opvallend was dat op de voorpagina’s van de jaarrekening en het verslag twee zwaar ploeterende fietsers stonden afgebeeld, kennelijk in een fase van de wedstrijd die hun zwaar viel. We hopen dat deze afbeeldingen in ieder geval niet de actuele gemoed toestand van het College verbeelden, omdat ik me dan pas echt zorgen zou maken….. Dat opgemerkt hebbende…
We danken het College en de mensen binnen ons ambtelijk apparaat dat ze er opnieuw in geslaagd zijn duidelijke en overzichtelijke stukken aan te leveren. Veel van onze vragen zijn beantwoord in de commissies. Aan de hand daarvan maken we een aantal opmerkingen;
We zijn van mening dat er sprake is van een structureel te magere verantwoording in de jaarrekening van alle onderdelen waarvoor business cases lopen (economie, toerisme en recreatie, landbouw en visserij, onderwijs). Er worden te vaak en te veel abstracte doelen geformuleerd, (zoals het realiseren van extra economische ontwikkeling) met vervolgens een zeer gedetailleerd doel (plan van aanpak gereed). Vervolgens worden enkele activiteiten in het business case proces benoemd. Waarna wordt geconcludeerd dat de doelen behaald zijn. Dit kan zo echt niet meer. We hebben dit ook al meerdere malen aangegeven in het verleden. Er moeten inhoudelijke doelen gesteld en de uitgevoerde activiteiten moeten beter in beeld worden gebracht in relatie tot het te bereiken doel. Dit geldt ten dele ook voor de verantwoording rond onderwijs, zoals met name de verantwoording rond de onderwijs autoriteit die gewoon ontbreekt. De inhoudelijke doelen toerisme & recreatie ontbreken geheel omdat die er volgens de gedeputeerde Schönknecht niet zijn, en daar waar ze er wel zijn, staan ze in andere documenten. Toch horen juist ook de resultaten van de economische agenda verantwoord te worden in de jaarstukken. We willen graag een toezegging dat dit verbeterd zal worden.
Voorzitter, NV Economische impuls meldt in haar jaarverslag uitstekend de successen die zijn behaald, waarvoor respect en complimenten. Toch hebben we er behoefte aan om dit in perspectief te willen zien. Graag willen we daarom ook cijfers van het totaal percentage aan voor Zeeland verloren banen en verloren gegane bedrijven; dus meer een economische barometer. Kan de gedeputeerde dat ook toezeggen?
Dank u wel.”
Bijdrage voorjaarsnota 2014:
“Meneer de voorzitter,
Een kleine opmerking vooraf. We horen dat met name diverse coalitiefracties met trots en tevredenheid spreken over de prestaties van dit College. Wij vinden dat vreemd en te vroeg. Dit College blijft als het goed gaat, tot half 2015 aan het werk. Er moet nog veel worden gedaan. Elke hardloper of wielrenner die in het zicht van de finish tevreden achterom gaat kijken gaat onmogelijk een toptijd neerzetten.
Vooralsnog is de ChristenUnie niet ontevreden over dit College en haar prestaties en mocht dat anders zijn dat zult u dat zeker direct van ons vernemen.
Voorzitter, Nederland is sinds 2008 bezig met een totale transitie, van een verzorgingssamenleving naar een participatiesamenleving. Die verandering werkt door in ons financieel en politiek denken en is onomkeerbaar.
De keiharde realiteit en economische wet is dat we ons luxe leventje van voor 2008, het leven op de pof, met een volledig uit de bocht gevlogen overheidsschuld niet meer kunnen betalen. Ook bij handhaving van het huidige rijksbeleid geeft de Nederlandse overheid elke dag nog steeds 55 miljoen Euro te veel uit. Je moet dan wel heel erg dom zijn om te veronderstellen dat we hier in Zeeland de stormzeilen van de financiële schip wel kunnen opbergen.
Die harde economische realiteit zet ook veel Zeeuwse privé huishoudens met beide benen keihard op de grond. De huidige ombuigingen dreunen helaas stevig door, maar daar waar werkeloosheid, ziekte en financiële nood de overhand krijgen zal wat de ChristenUnie betreft altijd een sociaal vangnet geboden moeten worden. We zijn daarom voorstander van de mobiliteitscentra voor Zalco en Thermphos. Ook de stimuleringsprogramma’s voor werk, gezondheid en onderwijs binnen de economische agenda hebben onze steun. Werk en economische zekerheid zijn belangrijk voor de ChristenUnie, maar kunnen niet bestaan zonder een samenleving die ook omziet naar elkaar met een overheid die een schild vormt voor mensen die uit de boot dreigen te vallen.
Goed openbaar vervoer, goede toegankelijkheid van de wegen waardoor dorpen leefbaar blijven en een goede internettoegang voor alle Zeeuwen zijn voorwaarden om ook in de toekomst op het Zeeuwse platteland thuis veilig oud te kunnen worden.
Net als het College, staat de ChristenUnie een gezond financieel beleid voor. We zijn wel van mening dat het beleid meer visie gestuurd zou moeten zijn dan het huidige meer op incidenten gestuurde beleid. De ontwikkelde toekomstvisie Zeeland2040 vraagt om een meerjarenperspectief dat voldoende geld overlaat om die toekomst ook te realiseren.
Het College geeft in deze voorjaarsnota helaas een financieel perspectief dat ons zorgen baart, namelijk: meer jaarlijkse uitgaven dan inkomsten, voortzetting van oud beleid van voor 2008. De komende vier jaar structureel € 10 miljoen interen op de algemene reserve vinden we geen goed vertrekpunt, zeker niet met de claims die boven de markt hangen zoals de afwikkeling van Thermphos en de fusie van Scoop en de Zeeuwse Bibliotheek, hoewel daar inmiddels de kosten lijken mee te vallen . Toch zouden we graag meer structureel beleid zien. Ruimte zit er wat de ChristenUnie betreft bij grote evenementen en topsport.
Door het College zijn stevige bezuinigingen doorgevoerd. In 2014 13 miljoen en vorig najaar nog eens 6 miljoen voor 2015. Het waren en zijn flinke incidentele trappen op de rem, waar we met elkaar nog steeds van zitten na te deinen.
De gekozen methode van bezuiniging en met name de gemaakte ad-hoc keuzes en afwegingen in het afgelopen najaar waren niet de onze. Wij vragen ons met name af hoe de door het College gemaakte keuzes zich verhouden tot de eerder gemaakte keuzes na de kerktakendiscussie en het visietraject Zeeland 2040. We zouden daar graag met elkaar dit najaar nog een toetsingsdiscussie over voeren met het College. We zijn benieuwd naar de reactie van het college op dit punt. Een nieuwe kerntakendiscussie, na de verkiezingen in 2015, is ook uitstekend, maar de resultaten zullen pas ver in 2016 merkbaar zijn. Dat is erg laat voor goed beleid.
Voorzitter, dit College begon direct na aantreden met de reorganisatie van het ambtelijk apparaat. Een noodzakelijke operatie waar onze fractie nog steeds achter staat. Wel zijn we benieuwd naar de resultaten, zowel financieel als qua slagkracht van het ambtelijk apparaat. Ons bereiken sterk wisselende signalen die ons enigszins bezorgd maken. Kunnen we nu ook stellen dat het proces is afgerond, en mogen we dan de financiële resultaten onder ogen zien?
Het rapport Callon heeft veel gezegd over de bestuurskracht en de noodzakelijke verbetering daarvan. De ChristenUnie zou nu graag een nieuw beperkt bestuurskrachtonderzoek laten doen. De verdergaande dualisering, veranderde verhoudingen tussen College en Staten en de grote toekomstige opgaven zoals decentralisaties en beleidsvorming in financieel mindere tijden, vragen daar om. Ook de discussies over de bestuurlijke inrichting van Zeeland en de besprekingen met de tafel van 15 zouden daarin meegenomen kunnen worden. We stellen voor om in de tweede helft van 2014 een bestuurskrachtonderzoek van de provincie Zeeland te starten en dit uiterlijk januari 2015 te presenteren aan de Provinciale Staten van Zeeland en dit onderzoek te dekken uit het Statenbudget. We dienen een motie in met deze strekking.
Dan over Thermphos, voorzitter. Een inmiddels langlopend proces waarvan de financiële gevolgen ons als een zwaard van Damocles boven het hoofd van Zeeland hangt. Zowel Europa als Den Haag geven in het hele proces op cruciale momenten niet thuis. Ondanks aandrang bij de Europese commissie om de dumping van fosfor uit Kazachstan te blokkeren of te belasten bleek de commissie te traag, te laat en onwelwillend. De belangen van andere individuele landen prevaleerden. Zelfs nu wil men vanuit Den Haag en Europa haar verantwoordelijkheid niet nemen. De Provincie Zeeland is door haar deelneming in Zeeland Seaports en Delta, een onevenredig zwaar benadeelde partij in deze zaak.
Juist ook vanuit Den Haag blijft het, in het hele proces opvallend stil. Wij weten dat het College druk bezig is, maar zonder als olifant door de porseleinkast te willen lopen geven we u nu toch in overweging , om serieus de mogelijkheden te onderzoeken om deze zaak van verkeerde besluitvorming en nalatigheid bij het Europees hof van Justitie aanhangig te maken. We menen dat ons voorstel ook los staat van de inhoud van de besloten vergadering deze middag over Thermphos. We dienen daarom een motie in met deze strekking.
Voorzitter, samenvattend wil de ChristenUnie:
1 Een gedegen financieel beleid, waar inkomsten en uitgaven meerjarig in evenwicht zijn.
2. Een duidelijke meting van het resultaat van de reorganisatie is om te weten of dit ook
daadwerkelijk het gewenste effect heeft bereikt en Zeeland ook bestuurlijk Toekomst
proof is.
3. Een meer pro-actieve rol richting landelijke overheid en Europa, desnoods via een
gerechtelijke procedure inzake Therphos.
We wensen het College ambtenaren en collega’s Gods onmisbare zegen toe bij het uitvoeren van het beleid. We zijn dankbaar voor de waardevolle samenwerking met onderling respect en waardering en hopen op dezelfde voet verder te gaan.
Dank u wel.”
Reacties op 'Jaarrekening 2013 en voorjaarsnota van 2014'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.