De integrale voorkeursstrategie Zuidwestelijke Delta.

Banner oosterscheldekeringdinsdag 27 mei 2014 09:32

Tijdens een extra Statenvergadering op 26 mei j.l. werd door Provinciale Staten gesproken over de Integrale Voorkeursstrategie Zuidwestelijke Delta. Door middel van deze voorkeursstrategie geeft Gedeputeerde Staten het standpunt van de provincie Zeeland weer over het door het kabinet vast te stellen Deltaprogramma 2015 en de Rijksstructuurvisie voor Grevelingen en Volkerak-Zoommeer. Provinciale Staten werd gevraagd met dit standpunt in te stemmen en in te stemmen met de benodigde financiƫle dekking.

Paul Colijn sprak namens de ChristenUnie over dit onderwerp. Zijn bijdrage leest u hier. Het amendement dat de ChristenUnie samen met de PvdA heeft ingediend is met algemene stemmen aangenomen.

"De samenwerkende Provincies in de Zuidwestelijke Delta van Nederland  zijn goed doordrongen van het geweldige belang van een goede waterhuishouding. En dat we het dan over natuurwaarden, maar ook over bescherming tegen overstromingen hebben is bij ons Zeeuwen doorgaans heel erg duidelijk. Om deze zaken goed te regelen in onze Delta is veel geld nodig. De gevolgen van de uitvoering van het oude Deltaplan en de zeespiegelstijging hebben nu eenmaal een behoorlijke impact op ons Zeeland en de rivier-Delta die het feitelijk is. Daarom stellen we ook aanzienlijke bedragen ter beschikking om de nu uitgewerkte heldere voorkeursstrategie voor de waterhuishouding in de Delta verder vorm te geven. Een strategie samengesteld met de kennis en inzichten van nu, met de meettechnieken van de toekomst. Voor een deel worden zo onjuiste keuzes uit het recente verleden hersteld of vervangen door betere keuzes. De verzilting Volkerak-Zoommeer is zo’n reparatie die nu ook goed wordt geborgd.

Het blijft soms lastig te begrijpen dat de Rijksoverheid zich de laatste jaren maar zo matig met deze materie bezig lijkt te houden en daar gezien de lastige financiële situatie ook erg traag en benepen de noodzakelijke financiële consequenties voor wil nemen. We zien wat dat betreft het kabinetsbesluit van 11 juli aanstaande met belangstelling, maar ook met enige zorg tegemoet.

Nog niet zo lang geleden stonden ook in Nederland de weilanden langs rivieren blank omdat de rivieren het water niet snel genoeg naar zee konden afvoeren. Wat dat betreft moeten de recente en actuele tv beelden uit Servië en Bosnië opnieuw erg veel pijn doen bij veel inwoners in Oost Nederland en hier in Zeeland.

Inhoudelijk steunt de ChristenUnie de standpunten van het college zoals verwoord in de brief aan de Stuurgroep Zuidwestelijke Delta . Na overname van het door ons, samen met de PVDA, ingediende amendement stemmen we met de voorstellen in.

We hebben nog wel enige vragen en opmerkingen:
-Wat is nu de stand van zaken van de besluitvorming rond de Rijksstructuurvisie Grevelingen en Volkerak-Zoommeer?

-Er wordt sterk ingezet op economische ontwikkeling om zo ook de plannen te kunnen financieren. Wat de ChristenUnie betreft wordt daarbij echter niet alles toegestaan. Vooral ontwikkelingen op de Grevelingen zoals de jachthaven van de toekomst en de getijde centrale in de  Brouwersdam dienen beter ingepast en doordacht te worden.  We pleiten voor een beter behoud van de gebied karakteristieken (de openheid, water, ruimte) .

-De nieuwe systematiek om de dijken te normeren is enorm complex en dat maakt het niet makkelijk om te beoordelen. Wat betekent de nieuwe normering nu voor Zeeland?  We lezen in de notitie dat er voor een heel aantal dijken nog geen voorstel voor de nieuwe norm is. Hoe komt dit? En hoe kan het, dat er nog geen voorstel is terwijl de wetgeving al wel wordt opgesteld?

-Hoe en op welke manier wordt er gecommuniceerd over deze plannen? Wie is daarvoor verantwoordelijk? Wat zijn de afspraken daarover en wanneer worden ze effectief?"

Reacties op 'De integrale voorkeursstrategie Zuidwestelijke Delta.'