Verhoging krediet voor de Sloeweg

Paul Colijnvrijdag 25 april 2014 10:52

Vandaag is er tijdens de Statenvergadering gesproken over de verhoging van het krediet voor het aanleggen van de Sloeweg. Naast de discussie over de verhoging van het krediet werd er ook gesproken over een fietstunnel of brug, dit n.a.v. diverse amendementen.

Paul Colijn sprak daarom de volgende bijdrage uit namens de fractie van de ChristenUnie:

"Vorige week reed ik vanuit Goes, het centrum van Zeeland, naar Aardenburg. Een route over de Sloeweg, dus de N62 en vervolgens over de N61, van totaal ca. 64 kilometer. Toch duurt het rijden van dit traject tenminste 1 uur en 15 minuten. Zeeland is dus groter dan menigeen in Den Haag lijkt te denken. De ChristenUnie is daarom blij met de ingrijpende aanpassingen die nu al op de N61 richting West Zeeuws Vlaanderen plaatsvinden. We zijn ook zeer overtuigd van het belang voor de verbreding en aanpassing van de Sloeweg en de Tractaatweg N62 richting Zelzate. Deze aanpassingen zijn naar onze mening zeer stevige anti-krimp maatregelen die zeker effect zullen hebben op de ontwikkeling van juist ook West-Zeeuws Vlaanderen. Ze moeten daarom zo snel mogelijk verder uitvoering krijgen. Met de toelichting van de gedeputeerde van Beveren bij de behandeling in de commissie vergadering, om het krediet met, 5,3 miljoen te verhogen kan de fractie van de ChristenUnie instemmen, alsook met het later bijgevoegde dekkingsvoorstel.

Ons oordeel is kennelijk milder dan de andere fracties, maar de overschrijding van het budget is volgens ons gezien het belang en de omvang van het project aanvaardbaar.

Voorzitter: Gezien die hele grote investeringen die de provincie onder andere, maar zeer nadrukkelijk in Zeeuws Vlaanderen doet op het gebied van wegen, Sluiskiltunnel, infrastructuur en economie zijn we er van overtuigd dat we een uitstekend antikrimp beleid neerzetten voor heel Zeeuws Vlaanderen. Het zijn robuuste investeringen die veel inspanning vragen in financiële maar ook in ambtelijke zin. We zouden het fijn vinden als dit ook vanuit Zeeuws Vlaanderen opgemerkt wordt.
De aanhoudende vraag, vanuit Zeeuws Vlaanderen om zgn. krimpgelden uitsluitend juist voor Zeeuws Vlaanderen te labelen en te bestemmen is naar onze mening niet terecht. Een motie zoals de gemeente Sluis ons heeft gestuurd over het voetveer mag natuurlijk best, maar zou bij honorering volstrekt voorbij gaan aan het feit dat krimp iets is, waar heel Zeeland op veel aspecten mee te maken heeft.
Voorzieningen in kleine kernen die verdwijnen. Gebouwen zoals scholen en dorpshuizen die hun functie verliezen, maar ook het openbaar vervoer Zeeland breed, heeft maar onze verwachting nog wel wat financiële gaten op te stoppen. Allemaal doelen waar “krimpgeld” net dat kleine beetje verschil kan maken. We zijn als Provinciaal volksvertegenwoordiger voor heel Zeeland gekozen. We moeten onze afwegingen dus Provinciebreed maken. Dat is wat de ChristenUnie hier in dit huis graag wel wil doen!"

Aan bovenstaand betoog voegde hij toe dat de fractie van de ChristenUnie niet voor de amendementen met betrekking tot de fietstunnel of fietsbrug zal stemmen. Hoewel deze oplossingen in het kader van veiligheid wellicht de beste oplossing zijn, heeft de provincie op dit moment het geld niet. Daarnaast is er voldoende gedaan om de veiligheid van fietsers en voetgangers op de Sloeweg te borgen.

De amendementen met betrekking tot de fietstunnel of fietsbrug zijn beide verworpen. Het Statenvoorstel (met de aanpassing van een VVD motie) is met algemene stemmen aangenomen.

Reacties op 'Verhoging krediet voor de Sloeweg'