CU: "Initiatiefvoorstel over herindeling is sympathiek, maar niet onze lijn"

Arjan Beekmanvrijdag 14 maart 2014 11:22

De provinciale fractie van GroenLinks heeft een initiatiefvoorstel ingediend waarin wordt voorgesteld de Zeeuwse gemeenten opnieuw in te delen: van 13 gemeenten naar 5. In de discussie over dit voorstel sprak Arjan Beekman namens de fractie uit waarom de ChristenUnie dit voorstel niet kan steunen. U leest zijn bijdrage hier. Uiteindelijk besloot GroenLinks het voorstel voor nu in te trekken en het tijdens deze vergadering dus niet te laten beoordelen door de stemming.

"Voorzitter,

Het getuigt van lef om met een initiatiefvoorstel te komen rondom herindeling zo kort voor de gemeenteraadsverkiezingen. De fractie van GroenLinks heeft hier flink werk van gemaakt en de ChristenUnie vind het te prijzen als fracties met voorstellen komen waarbij ze duidelijk laten zien waar ze staan en wat ze willen. Chapeau!

Inhoudelijk gezien zijn we echter niet zo enthousiast en dat om verschillende redenen:

Als eerste de tijd. Gemeenten staan op dit moment voor grote opgaven waar het de decentralisaties betreft. Die moeten in 2015 allemaal hun beslag krijgen en dat vraagt van gemeenten en hun bestuurders grote inzet. Om dan nu te komen met een herindelingsdiscussie lijkt onze fractie erg slecht. Dan wordt er zo’n grote druk gelegd dat dit wel eens de spreekwoordelijke druppel kan zijn.

Het tweede bezwaar betreft het proces: Als provincies verwijten wij het rijk blauwdruk denken. Als Plasterk het in z’n hoofd haalt om op een achternamiddag Zeeland maar even bij Zuid-Holland te voegen dan staan we met elkaar op onze achterste benen. En terecht! Dan moeten we niet als provincie in dezelfde valkuil stappen door een model te bedenken en dat dan over de gemeenten neer te leggen als de manier waarop dit dan maar moet gebeuren. Dat zou zelfs wel eens averechtse effecten kunnen hebben en bestaande samenwerkingsverbanden onder druk kunnen zetten. Wij hechten meer aan samenwerking van onderop.

Als laatste is dit nu de oplossing voor de problematiek in deze regio? De ChristenUnie betwijfelt dat. Er wordt wat geschoven en bij elkaar gevoegd. Maar zorgt dit nu echt voor een toekomstbestendige bestuurlijke eenheid? Want dat is meneer de voorzitter waar we ons zorgen om maken. Hoe blijft Zeeland als bestuurlijke eenheid gewaarborgd en vieren we als Zeeland ook nog ons 250 jarig jubileum? Dat is de daadwerkelijke uitdaging waar we voor staan. Gedeputeerde van Heukelom zit aan de tafel van 15 om juist op die vraag de komende tijd antwoord te geven. Mijn fractie ziet graag binnen twee jaar daar een duidelijke visie op. Kan de gedeputeerde dat toezeggen? En dan gaat mijn fractie graag op dat moment de discussie aan over die vraag.  Dat gaat wat ons betreft verder dan gemeentegrenzen.

Voorzitter, het zal duidelijk zijn, met alle waardering voor het werk wat is gedaan, inhoudelijk zitten wij echt op een andere lijn en zullen dit voorstel dan ook niet steunen.

Dank u wel."

Reacties op 'CU: "Initiatiefvoorstel over herindeling is sympathiek, maar niet onze lijn"'