ChristenUnie stelt vragen over de inkoop/sponsoring van perspublicaties
Statenlid Arjan Beekman stelt vandaag, namens de ChristenUnie fractie, vragen over de inkoop van publicatieruimte in diverse media. De fractie vraagt zich af hoeveel geld hieraan besteed wordt en of het niet beter zou zijn om de regie (wat betreft de inhoud) zelf in handen te houden in plaats van het overlaten hiervan aan de media zelf.
Dit zijn de vragen:
Toelichting:
Recentelijk bleek uit onderzoek van het stimuleringsfonds voor de pers (Nieuwsvoorziening in de Regio) dat de Zeeuwen naar verhouding de minste nieuwsmedia hebben. Dat maakt het belang van objectieve en vrije journalistiek van de bestaande media uitermate belangrijk.
We hebben afgelopen periode diverse programma’s, bijlages en advertenties voorbij zien komen in de regionale media die door de provincie geheel of gedeeltelijk betaald zijn. Zoals de recente bijlage 200 jaar Zeeland. Dit geeft bij onze fractie de volgende vragen:
Vragen:
1. Voor welke bedragen is in de afgelopen 3 begrotings jaren op overeenkomstige wijze redactionele ruimte en advertentie ruimte en/of zijn redactionele prestaties ingekocht bij regionale kranten? Kunt u ons hier een overzicht van verstrekken?
2. Voor welke bedragen zijn via subsidies, inkoop of cofinanciering in de 3 afgelopen begrotingsjaren items, onderwerpen en zendtijd en/ of faciliteiten, inclusief advertentietijd ingekocht bij Omroep Zeeland? Kunt u ons hier een overzicht van verstrekken?
3. Welke beleidslijnen liggen ten grondslag over het inkopen van redactionele inspanningen zoals het schrijven van artikelen of het produceren van items en programma’s?
4. Is het niet beter zelf artikelen te schrijven en deze in gekochte ruimte te laten plaatsen onder de noemer “advertorial” zodat de lezer duidelijk weet uit welke “bron” dit komt?
5. Op welke wijze wordt de journalistieke vrijheid gewaarborgd in gesponsorde/betaalde bijlages en programma’s ?
6. Geeft de recente commotie rondom het interview in de bijlage Zeeland 200 jaar u nog aanleiding om uw beleid op dit punt te wijzigen?
Archief > 2014 > februari
- 20-02-2014 20-02-2014 13:00 - Zeeuwse ChristenUnie heeft de meeste actieve Twitteraars!
- 17-02-2014 17-02-2014 12:00 - ChristenUnie stelt vragen over de inkoop/sponsoring van perspublicaties
- 11-02-2014 11-02-2014 11:05 - ChristenUnie verbaast over plotseling afstel WCT
- 07-02-2014 07-02-2014 19:19 - Gert-Jan Segers bezoekt Zeeland
Reacties op 'ChristenUnie stelt vragen over de inkoop/sponsoring van perspublicaties'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.