Gert-Jan Segers bezoekt Zeeland

DSC02503vrijdag 07 februari 2014 19:19

Vandaag bezocht tweede Kamerlid Gert-Jan Segers de provincie Zeeland. Zijn bezoek stond in het teken van de toekomstige marinierskazerne en de Veiligheidsregio Zeeland.

Burgemeester Demmers (Vlissingen) en Gedeputeerde van Beveren verwelkomden Gert-Jan om hem meer te vertellen over de ontwikkelingen rondom de toekomstige marinierskazerne in Vlissingen. Opvallend is dat de marinierskazerne een echt breed gedragen project is waar nagenoeg alle Zeeuwen achter staan. Ook de dorpsbewoners van Ritthem zijn enthousiast en verwelkomen de mariniers met open armen. Voor Zeeland is het van belang dat het project marinierskazerne snel van de grond komt, zodat ook Zeeuwse ondernemers van de aanbesteding kunnen profiteren.

Gert Jan Segers: “Zeeland heeft behoefte aan een betrouwbare overheid. Dat betekent voor de ChristenUnie dat de bouw van de marinierskazerne geen vertraging mag oplopen omdat de Zeeuwse economie anders onnodig schade zal oplopen. Ik zal me in de Tweede Kamer ervoor inzetten dat dit ook niet zal gebeuren, dat staat wat ons betreft los van de lopende onderhandelingen met Rotterdam over de kazerne daar.”
Ook bezocht Segers het plangebied van de marinierskazerne om een beeld te krijgen van de locatie.

Daarna ging Segers in gesprek met vertegenwoordigers van de Veiligheidsregio Zeeland. Segers: “Vanaf 1 januari is overal in Nederland de brandweer geregionaliseerd. In sommige regio’s was dit al enkele jaren het geval. Ik was benieuwd hoe de regionalisering in Zeeland ervaren wordt. Ik merk dat dit per provincie nogal verschilt. In sommige provincies is er bijvoorbeeld veel discussie over de sluiting van brandweerposten, in andere provincies lijkt dit geen issue.” Ook sprak het Kamerlid over de positie van brandweervrijwilligers en mogelijkheden om meer inspraak te krijgen van burgers bij het werk van de brandweer. Het Kamerlid liet zich tijdens het werkbezoek informeren hoe de discussies over opkomsttijden van brandweer in Zeeland lopen en hoe de bevolking daarbij wordt betrokken. “Juist in dit dun bevolkt gebied en door de eilanden lijkt het mij lastig om overal de opkomsttijden te halen. Ik ben benieuwd welke andere maatregelen de veiligheidsregio neemt, bijvoorbeeld op het gebied van preventie.”

De brandweer bestaat voor het grootste deel uit deskundige vrijwilligers. Segers: “De brandweervrijwilliger moet gekoesterd worden. Zonder deze vrijwilligers zou de brandweerzorg in Nederland veel duurder worden. Ik maak mij zorgen over de toekomst. Het moet wel aantrekkelijk zijn om brandweervrijwilliger te worden. Dat betekent niet alleen investeren in de jeugdbrandweer maar ook in de bestaande brandweervrijwilligers”. In de grote veiligheidsregio’s moet er volgens de ChristenUnie voldoende oog zijn voor draagvlak van voorstellen bij de lokale brandweermannen en vrouwen.

Reacties op 'Gert-Jan Segers bezoekt Zeeland'