De economische agenda: motor voor de Zeeuwse economie?

Haven Vlissingenvrijdag 31 januari 2014 14:41

De Provincie Zeeland probeert door middel van de Economische Agenda geld in het Zeeuwse bedrijfsleven te pompen, ter bevordering van de Zeeuwse economie. In diverse business cases wordt geinvesteerd gedurende een aantal jaar. Onlangs werd het jaarplan voor 2014 gepresenteerd, waar tijdens de Statenvergadering van 31 januari over gesproken werd. De bijdrage die Paul Colijn namens de ChristenUnie uitsprak leest u hier.

"Meneer de voorzitter,

Het jaarplan voor de uitvoering van de economische agenda 2014 is in de commissie Economie en mobiliteit uitgebreid aan de orde geweest. De ChristenUnie is er geen voorstander van om in een Statenvergadering zaken nog eens dunnetjes over te doen. Toch mogen enkele zaken niet ongenoemd blijven. Dat is allereerst dat we onze waardering uitspreken in de richting van de ambtenaren binnen onze organisatie die met deze materie bezig zijn. Het zijn vaak nieuwe innovatieve en onbekende paden die verkend worden, zowel in samenwerking tussen partijen als met betrekking tot de weging van de afzonderlijke initiatieven. Belangrijk is daarin de afweging over de kans rijkheid daarvan.  Het is dan ook goed te zien,  dat het hele college betrokken is,  dwars door de verdeling van de portefeuilles heen. Dat bleek ook bij de laatst gehouden voorlichtingsbijeenkomst, waar een presentatie van de trekkers van de business cases veel duidelijkheid verschafte waar men mee bezig is.

De rapportage over 2013 en met name de verantwoording over het rendement van de uitgegeven gelden vinden we onvoldoende.  We zien wel verbetering in het meer Smart formuleren van de doelen voor 2014 en volgende jaren. Het gaat er immers niet om dat alleen het geld wordt uitgegeven, maar dat met die uitgaven ook iets nuttigs wordt bereikt voor de economie van Zeeland.  We blijven ons nog steeds zorgen maken over de evenwichtige verdeling van het geld over de verschillende programma’s. Ook de late, gisteren ontvangen brief van het college, over de besteding van sport gelden waaruit blijkt dat verregaande verplichtingen al zijn aangegaan, geeft niet het gevoel dat we als Staten nog veel te beïnvloeden hebben over de keuzes die het college maakt. Veel geld gaat naar pilots en onderzoekstrajecten. Daarvan weten we pas in 2015 en 2016 of ze  gaan renderen. Wij hebben steeds aangedrongen,  en doen dat nu ook weer, om op kleinere meer concrete projecten voor het voor Zeeland zo belangrijke MKB in te zetten.  We bedoelen dan echt initiatieven op het gebied van de aanleg van digitale netwerken, verhoging van de toegankelijkheid tot subsidies voor MKB  bedrijven en directe betrokkenheid van Zeeuwse bedrijven, bij aan te besteden werkzaamheden met Zeeuwse overheden als opdrachtgever. De bouw van de Marinierskazerne zal ook wat dat betreft de lakmoesproef worden voor de relatie Zeeuwse overheid en Zeeuws bedrijfsleven.

De economische agenda is een investeringsprogramma vanuit het collegeprogramma stuwende krachten. Van het eerder geraamde budget van 16.5 miljoen tot aan 2015 zal nu 4,1 miljoen niet meer worden geïnvesteerd omdat het er niet is. Uitgaande van de afspraak,  dat 50 % ook nog door andere partijen zou worden opgebracht middels participatie en aan te trekken Europese gelden betekent dat, dat 8,2 miljoen minder in de Zeeuwse economie terecht gaat komen. Dat betekent voor ons als provincie, dus nog scherper keuzes maken . Nog beter de doelen formuleren, maar vooral vroegtijdiger besluiten niet met een project  door te gaan, waar voor de Zeeuwen geen rendement van te verwachten is. Bijvoorbeeld de pilot voor het transport van warmtecontainers. We willen het college vragen om meer focus aan te brengen in de economische agenda. Ook de verdeling tussen de investeringen in vrijetijdsrecreatie, topsport en ondersteuning van grote evenementen lijkt ons steeds meer uit balans te raken gezien de actualiteit, en de naar verhouding geringe middelen die naar andere sectoren in de Zeeuwse economie gaan.  We zouden op dit punt graag van het college een toezegging zien om bijvoorbeeld binnen 4 maanden met voorstellen te komen die hier een ombuiging in aanbrengen voor de volgende jaren. Nog een laatste punt voorzitter, graag willen we de evaluaties en rapporten van de eerdere ervaringen van afgeronde  businesscases zoals bijv. Zeelandcare verwerkt zien in de jaarrapportages. Dit maakt dat we van goede maar ook slechte ervaringen kunnen leren. Zo creëren we revolverende fondsen op het gebied van kennis en ervaring van trekkers, ondernemers en ambtenaren. Met het jaarplan zoals het nu voorligt kunnen we instemmen, hoewel naar onze mening met de voorgestelde bezuiniging ook deels de evenwichtigheid uit de agenda weg lijkt te vallen. Dit zien we graag middels een tussentijds herstel-voorstel  met een financiële onderbouwing gerepareerd. "

Reacties op 'De economische agenda: motor voor de Zeeuwse economie?'