Een blik in de toekomst: Zeeland 2040.

zeeland 2040vrijdag 29 november 2013 14:56

In de statenvergadering van juni 2012 is een statenvoorstel aangenomen om een toekomstvisie te laten ontwikkelen voor de provincie Zeeland. Zeeland 2040 verkent, via onderscheidende thematische scenario’s, vier verschillende ontwikkelingsrichtingen voor Zeeland. Tijdens een gezamenlijke commissievergadering van de Statenleden is een 70% versie van de toekomstvisie besproken. De bijdrage die Paul Colijn namens de ChristenUnie uitsprak leest u hier.
Meer informatie vindt u op www.zeeland2040.nl

Een Open Zeeland betekent volgens de ChristenUnie:  

Bovenal een open mentaliteit van de Zeeuwen zelf. Dit als  gevolg van hoogwaardige opleiding  en een goede algemene ontwikkeling.
Een open samenleving gevormd door mensen met een zelfbewustzijn van wat het betekent om Zeeuw te zijn en in Zeeland te mogen wonen. Mensen die  zich ook voor die samenleving in willen zetten.  Zo blijft Zeeland een plaats waar zonder onderscheid van ras, sekse of levensovertuiging in diversiteit  kan worden geleefd, gewoond en gewerkt.

Bevolkingsgroei of krimp, vergrijzing of verjonging, hangen sterk samen met economische ontwikkelingen en werkgelegenheid. Pro activiteit en vroegtijdig inspelen op economische kansen en trends is een zaak voor alle Zeeuwen. Overheid en bedrijfsleven zullen vooral trendsettend in plaats van trendvolgend moeten optreden.

Onderwijs met hoge kwaliteit, aansluitend op lokale en internationale arbeidsmarkten maar ook gericht op doelgroepen van ver buiten Zeeland creëert de toekomstige economische kansen en bevordert die open Zeeuwse samenleving. Zeeuws onderwijs is dan ook een zelfstandige economische drager.

De eilandenstructuur is een wat ons betreft bovenal  geografisch en infrastructureel gegeven. De denkstructuur zal zich als gevolg van globalisering,  mobiliteit en optimale internet verbindingen verder ontwikkelen naar openheid en reflectie. Eiland- en lokaal denken moet daarom  absoluut verdwijnen.
Kenmerkende Zeeuwse identiteiten blijven het open landschap , het water, de havens en de variatie aan luchten en landschappen. Om de openheid en duurzaamheid van het landschap te behouden blijft de overheid een kader stellende rol houden.  Binnen die kaders zullen bewoners, economie onderwijs en infrastructuur zich ontwikkelen en aanpassen.

Economische dragers zullen zich moeten inpassen in het landschap en natuurlijke omgeving, zonder dat in algemene zin de openheid en natuurlijke kenmerken van Zeeland geweld aan wordt gedaan. Natuur en een duurzame omgang met energie moeten  kernwaarden zijn voor alle Zeeuwen.  

Dat sluit niet uit dat er gebieden zullen zijn in Zeeland waar een grotere inbreuk daarop wordt toe gelaten, omwille van economische noodzakelijkheid. Welzijn voor de Zeeuwse inwoners blijft  prioriteit waarbij een zekere welvaart wel een basisvoorwaarde vormt.

De Zeeuwse infrastructuur is perifeer en kwetsbaar. Goede aansluitingen met de metropoolregio Rotterdam- Antwerpen over weg, spoor en water zijn noodzakelijk om de openheid te bewerkstelligen. Daarin moet dus geïnvesteerd worden. Zowel qua innovatie als vernieuwing sluiten we nieuwe transportmethoden vooral ook in de Noord-Zuid-as niet uit.  Groene Energievoorziening  via intelligente netwerken past bij community ’s  van de toekomst. Centrale energieopwekking zal slechts voor basis- nood en industriële doeleinden plaatsvinden met bovenal een Co 2 arme vorm van opwekking. Digitale infrastructuur is een  ‘absolute noodzaak’, voor openheid,  toegankelijkheid en ontwikkeling. Dat moet net als gas, water en licht door overheid en de markt worden gecreëerd.

Economische dragers van de toekomst zullen zich dynamisch ontwikkelen. De verblijfs- en toeristische accommodaties zullen een indrukwekkende  transitie moeten ondergaan als gevolg van veranderende  recreatie behoeften bij de consument van de toekomst.

Binnen de door de overheid gestelde kaders,  is een beperkt loslaten van de ruimtelijke zonering mogelijk. Daardoor kan meer ruimte ontstaan voor functiemenging van bedrijfssoorten die dan moet passen bij het open Zeeland. Nieuwe eigentijdse woonmilieus en bijzondere woonvormen, zoals deeltijd wonen, tijdelijke huisvesting zijn in een open Zeeland passend.

De overheid moet meer participerend en daardoor meer faciliterend worden. Dat betekent ook dat de manier van volksvertegenwoordiging en democratische besluitvorming  op Zeeuwse maat en schaal bespreekbaar moet  zijn. We zijn bereid te onderzoeken of andere Zeeuwse bestuursvormen beter passen bij de schaal en eigenheid van de Zeeuwse samenleving. Wellicht kunnen die er anders uitzien dan de huidige bestuurlijke indeling met Provincie, Gemeenten en Waterschap. Hoe dan ook moet een toekomstig Zeeuws bestuur een “bescheiden overheid” vertegenwoordigen. Bescheiden met meerdere betekenissen… Beseffend dat je niet alles kan regelen en controleren, handelend in een participerende samenleving en met een bescheiden dienstbaarheid naar de burger. Alleen dan kan de Zeeuwse samenleving voldoende ruimte en dynamiek krijgen voor haar open toekomstig bestaan.

« Terug

Reacties op 'Een blik in de toekomst: Zeeland 2040.'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.