Luchthavenbesluit Midden Zeeland
Het Statenvoorstel 'Luchthavenbesluit Midden-Zeeland' stelt voor te zorgen voor een verharde baan voor stijgen en landen. Hier leest u de bijdrage die Paul Colijn namens de ChristenUnie uitsprak tijdens de Statenvergadering.
"Vliegveld midden Zeeland, of zo u wilt Zeeland Airport , werd in 1968 al opgericht. 45 jaar geleden dus Midden in de tijd van de ontwikkeling van het Sloe-gebied, toen bedrijven als Hoechst en Pechiney zich in Zeeland vestigden. Gelijk vanaf de start is er altijd sprake geweest dat er een verharde baan zou worden gerealiseerd op het vliegveld. Dat die er nooit is gekomen is mede een gevolg van regelgeving, economische trends en maatschappelijke opvattingen over de burger/recreatie luchtvaart. We leven inmiddels in nieuwe en andere tijden. De laatste jaren is er sprake van interessante en innovatieve ontwikkelingen in de kleine burger luchtvaart. Inmiddels hebben zich rondom het vliegveld een behoorlijk aantal bedrijven gevestigd met interessante perspectieven. Op het gebied van de ontwikkeling van vliegtuigen en helikopters zijn meer zuiniger en geluidsarme motoren ontwikkeld. Diesel en zelfs elektrisch vliegen doen zijn intrede. En vooral op het gebied van beperking van de geluidsproductie zijn veel ontwikkelingen doorgevoerd in de nieuwe vliegtuigen die merkbaar zijn. De nu te realiseren verharde baan op het vliegveld is wat de ChristenUnie betreft een logische stap in die ontwikkeling. Door de verharding van de baan worden ook juist moderne vliegtuigen aangetrokken. Op het vliegveld gevestigde bedrijven kunnen zich meer richten op het onderhoud van hoogwaardig materiaal. Bovendien zullen mede als gevolg van de verharding de rolweerstanden bij opstijgen verminderen. Vliegtuigen zullen vroeger opstijgen en zodoende minder brandstof verbruiken om los te komen. Een goede zaak dus ook voor het milieu. Natuurlijk is er ook nu weerstand tegen deze ontwikkelingen. Al sinds de oprichting hebben omwonenden en gebruikers van omliggende recreatieparken zich beklaagt over de vliegbewegingen en de daarbij behorende geluidsoverlast. Die overlast zal ook binnen de bestaande geluidscontouren en vliegbewegingen blijven. Maar juist die nieuwe technologische ontwikkelingen die mede mogelijk worden na een verharding zullen die zaken gunstig kunnen beïnvloeden. Wij zijn dan ook voorstander om de verwachte positieve ontwikkelingen op het gebied van milieu en geluidsoverlast te ondersteunen en stemmen daarom in met dit voorstel."
Archief > 2013 > november
- 30-11-2013 30-11-2013 20:13 - Betere berichtgeving bij calamiteiten op de A58
- 29-11-2013 29-11-2013 14:56 - Een blik in de toekomst: Zeeland 2040.
- 15-11-2013 15-11-2013 11:11 - De begroting en najaarsnota
- 01-11-2013 01-11-2013 15:50 - Luchthavenbesluit Midden Zeeland
- 01-11-2013 01-11-2013 14:39 - Tarievenbeleid Westerscheldetunnel
- 01-11-2013 01-11-2013 12:19 - Overname Attero door Indaver('dochter' van DELTA)?
- 01-11-2013 01-11-2013 10:21 - Aandeelhoudersstrategie DELTA
Reacties op 'Luchthavenbesluit Midden Zeeland'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.