Aandeelhoudersstrategie DELTA

vrijdag 01 november 2013 10:21

Enige tijd geleden heeft de klankbordgroep vanuit de Provinciale Staten een rapport opgesteld over de aandeelhoudersstrategie van Delta. Ook Arjan Beekman nam deel aan die werkgroep namens de ChristenUnie. De provincie Zeeland is 50 % aandeelhouder van DELTA. De andere helft van de aandelen is in handen van de Zeeuwse gemeenten. DELTA bevindt zich in slecht weer en dat is voor de aandeelhouders reden voor een actievere rol in de aandeelhoudersvergadering. De Provinciale Staten hoopt door middel van de aandeelhoudersstrategie een duidelijke boodschap mee te geven aan gedeputeerde van Beveren die namens de provincie deelneemt aan de aandeelhoudersvergadering

Onderstaand de bijdrage van Arjan Beekman tijdens de Statenvergadering:

"DELTA is van de Zeeuwen en voor de Zeeuwen. Ik denk dat we dat allemaal ervaren. Dit geeft een groot verantwoordelijkheidsgevoel, zeker voor ons als aandeelhouder. Dat een publieke aandeelhouder een hele specifieke aandeelhouder is blijkt ook wel uit de wet FIDO. Die stelt heel helder dat aandeelhouderschap als overheid in een onderneming uitsluitend kan ten behoeve van de uitoefening van de publieke taak. Dat brengt met zich dat de nadruk van een aandeelhoudersstrategie dan vooral ligt bij risicobeheersing (waarbij de positie van Evides en het netwerkbedrijf onze bijzondere aandacht hebben). In de ogen van de ChristenUnie is de huidige bedrijfsstrategie ,'zelfstandig en gezond`, in het licht van de huidige ontwikkelingen niet houdbaar. Intussen is er een uitspraak van het Europese hof over de splitsing. Het ziet er toch naar uit dat we naar een gedwongen splitsing toe gaan. Dat betekent dat de directie heel goed na zal moeten denken over de koers die men in gaat zetten en de strategische opties. De ChristenUnie is blij met het traject wat we gelopen hebben en de aandeelhoudersstrategie zoals die nu voor ligt. Als publieke aandeelhouder geven we hiermee een helder kader voor de directie. Het is aan de Raad van Commissarissen om ook daadwerkelijk invloed uit te oefenen op de directie om met deze strategie ernstig rekening te houden. Met het vaststellen van deze strategie geven we de als aandeelhouder een duidelijk boodschappenlijstje mee aan de Raad van Commissarissen. We verwachten dat zij dit voortvarend zullen oppakken.  Een vraag is wel hoe we daar als aandeelhouder bij betrokken blijven? Want een actief aandeelhouderschap vraagt daarin ook (met respect voor ieders verantwoordelijkheden) een duidelijke vinger aan de pols. Misschien kan de gedeputeerde in zijn beantwoording uitwerken hoe hij dat voor zich ziet. Als laatste, we stellen als provincie nu de aandeelhoudersstrategie vast. Maar wij zijn voor de helft aandeelhouder. De andere helft is in handen van de gemeenten. Kan de gedeputeerde ook aangeven of in de aandeelhoudersstrategie die de diversen gemeenten willen vaststellen, nog verschillen zitten met die van de provincie?"

Het Statenvoorstel is aangenomen met daarbij ook een amendement van D66 dat ervoor zorgt dat Provinciale Staten na de uitkomst van het onderzoek een terugkoppeling hiervan ontvangt, zodat zij zich uit kunnen spreken over de te volgen strategie voor DELTA.

Reacties op 'Aandeelhoudersstrategie DELTA'