De jaarrekening van 2012: terugkijken om te leren!

Arjan Beekmandinsdag 11 juni 2013 15:45

Tijdens de Statenvergadering van 31 mei j.l. stond de jaarrekening van 2012 centraal. Een goed moment om terug te kijken en te evalueren. Arjan Beekman, de fractievoorzitter van de Statenfractie, hield hierbij de volgende bijdrage.

Meneer de voorzitter,

De eerste jaarrekening van het college waarin verslag gedaan wordt van het jaar waarvan het college ook daadwerkelijk de plannen heeft gemaakt. Mijn fractie ziet dit als een moment om de beleidsdoelen en realisatie eens naast elkaar te zetten. Daarbij ligt wat ons de nadruk op terugkijken met als doel om daarvan te leren.  Onze fractie houdt de algemene beschouwingen bij de begroting dus nu even geen vergezichten.

Ik zou graag een aantal punten uit willen lichten.

De algemene reserve:
Voorzitter een algemene reserve heeft alles te maken met het weerstandsvermogen. Terecht heeft het college ervoor gekozen de afgelopen jaren om de algemene reserve op peil te houden. Echter de manier waarop daar zijn we minder over te spreken, want de algemene reserve dreigt te verworden tot een rommelpotje waarvan we niet goed meer weten welk geld in de algemene reserve nu daadwerkelijk vrij is en op welk geld nog een claim ligt.

Controle beleidsdoelen:
Voorzitter, een tweede punt betreft de cijfers met betrekking tot de geboekte resultaten. Die zijn vaak gedateerd en nog van 2011. Dat heeft tot gevolg dat als we willen controleren of beoogde doelen ook daadwerkelijk gerealiseerd zijn dit heel lastig te contoleren is. We vragen het college om serieus maatregelen te nemen om die resultaten met actuelere cijfers te onderbouwen. Daarnaast komen we met enige regelmaat de zin tegen dat beleidsdoelen niet zijn gerealiseerd vanwege de economische crisis. Wat onze fractie betreft is er dan reden om de beleidsdoelen eens tegen het licht te houden. Die zijn dan blijkbaar te ambitieus in deze tijd en vragen om bijstelling. Het is beter om realistische doelen te stellen waar we op kunnen controleren dan keer op keer te melden dat het niet gelukt is door de crisis.

Uren ambtelijke inzet:
We willen ook graag aandacht voor het feit dat niet altijd inzichtelijk wat aan ambtelijke uren en kosten is berekend op bepaalde programma’s. Dat inzicht willen we wel graag hebben. Als er sprake is van overschrijdingen in inzet dan vernemen we daar ook graag de redenen voor en wat deze extra inzet dan heeft opgeleverd.

Onze fractie maakt zich zorgen over de kosten voor de fast ferry in relatie tot het geboekte resultaat als transportmiddel. Ziet het college mogelijkheden ook met het zicht op de toekomst en het beheer van de kosten, de resultaten  in meer gunstige zin te beïnvloeden?
Een zorg in algemene zin is dat gelden door gebrek aan ambtelijke uitvoeringskracht vooral op het gebied van economie niet uitgegeven worden. Op welke termijn verwacht het college met concrete voorstellen te komen op het gebied van containerisatie.

Tenslotte, de jaarrekening is goed leesbaar en overzichtelijk opgesteld. Opnieuw een verbeteringsslag ten opzichte van vorige jaren. Onze fractie waardeert de inzet van de gedeputeerde gesteund door de ambtelijke staf om keer op keer te zoeken naar verbetermogelijkheden om onze taak als volksvertegenwoordigers goed uit te kunnen voeren. Dank daarvoor.

Het jaar 2012 is in vele opzichten een veelbewogen jaar geweest. Onze fractie wil het college van GS en de collega fracties danken voor het vele werk dat door ieder is verzet. Vanuit vele visie’s maar met dat ene doel nl een mooier en beter Zeeland. We wensen u allen Gods zegen toe bij het uitvoeren van die taak.

Reacties op 'De jaarrekening van 2012: terugkijken om te leren!'