Start en kader notitie openbaar vervoer

maandag 28 januari 2013 08:48

Vrijdag 25 januari heeft Provinciale Staten gesproken over de start en kader notitie openbaar vervoer. De ChristenUnie is blij dat de aanbevelingen van de Opov zijn overgenomen en dat er geen extra financiele middelen voor het exploiteren van gasbussen beschikbaar wordt gesteld. De ChristenUnie fractie heeft daarom ook ingestemd met de start en kader notitie.

Mevrouw de voorzitter,

De fractie van de ChristenUnie heeft vooruitlopend op deze notitie al vroegtijdig schriftelijke vragen gesteld over de in midden Zeeland rijdende autobussen op  aardgas of groen gas.

Uit de vraagstelling kon worden afgeleid dat we twijfels hebben over het rendement, de kosten en milieu effectiviteit op langere termijn in een veranderend subsidieklimaat. We zijn blij met de beantwoording van die toch lastige vragen door het College en de vertaling daarvan in deze start en kader notitie. In de nieuwe concessie zo begrijpen we, zal geen expliciete voorkeur meer worden gemaakt voor welke soort brandstof dan ook. Ook zullen de jaarlijkse extra kosten van 1.2 mln niet meer ter beschikking worden gesteld voor welke exploitant van gasbussen dan ook.

Inmiddels zijn door verdere technologische ontwikkelingen en aangescherpte milieueisen goede alternatieven voorhanden, productierijp en beschikbaar. Interessant dus, om bij het uitschrijven van een nieuwe concessie ook een eigen Zeeuwse milieu ambitie neer te leggen die op latere termijn verder gaat dan de huidige EEV norm. Dit past bij de Zeeuwse ambitie als groene en schone provincie. Graag vernemen we van het College, hoe ze hier in de uitwerking van het beleidsplan en de OV concessie, om wil gaan.

Het College wil inzetten op een ambitieniveau 2 hetgeen een extra inspanning van de provincie vraagt van 1.1 mln euro. Het grootse verschil van ca 700.00 euro zal worden opgesoupeerd door flexnet.

Deze meer flexibele vorm van inzet van materieel en personeel zal in aanvang kostbaarder zijn. Dit zou worden veroorzaakt door een experimenteer fase en een leerfase waarbij de vervoerder meer gedwongen wordt mee te gaan denken in een flexibele manier van aanbod van vast vervoer t.o.v. flexibel vervoer. Zou de gedeputeerde dit nog eens kort kunnen toelichten. Vooralsnog kunnen we ons in deze aanpak vinden en zullen ook instemmen met ambitieniveau twee.

We zijn blij dat veel aanbevelingen van het Opov als Zeeuws advies orgaan zijn overgenomen in deze nota. Onze fractie bedankt alle deelnemers in dit overleg platform voor hun inzet en advies.

Ook zijn we blij dat de rekenkamer in staat bleek haar onderzoek over de aanbesteding van de OV concessies versneld af te ronden. Dat geeft nu de gelegenheid de aanbevelingen en adviezen mee te nemen in de voorstellen. Daarom kunnen we ook daar van harte mee instemmen.

Met deze kadernotitie kunnen we dan ook instemmen. We wachten met belangstelling de uitwerking in het beleidsplan af.

Dank u wel

Reacties op 'Start en kader notitie openbaar vervoer'