Cultuurnota

Concert at Seazaterdag 22 december 2012 13:41

Op de laatst gehouden Statenvergadering van 21 december 2012 is er ook over de cultuurnota gesproken. Centraal stond hierbij voor de ChristenUnie het behouden van de culturele basisinfrastructuur. De fractie heeft middels een motie en amendementen het voorstel gedaan om ook te bezuinigen om de grote festivals en deze financiële middelen te laten vrijvallen ten behoeve van organisaties als het Zeeuws Orkest en Kamerorkest YT die deel uit maken van de Zeeuwse culturele basisinfrastructuur.

Mevrouw de voorzitter,

In de cultuurnota maakt het college keuzes. Keuzes waar mijn fractie soms fundamenteel anders over denkt.  En dat is als volgt samen te vatten. Het college kiest voor kortdurende evenementen die fors geld kosten, forse exposure hebben, en uiteindelijk de Zeeuwen weinig structureels opleveren en dit gaat ten koste van culturele basisvoorzieningen die al jaren een belangrijk onderdeel vormen van de culturele basisinfrastructuur. Misschien minder glossy maar door de Zeeuwen hoog gewaardeerd.

Ik noem daar een paar voorbeelden van waar mijn fractie graag andere keuzes in zou maken.

1. Festivals

Onze fractie vind het onbegrijpelijk dat de festivals helemaal buiten schot blijven waar het gaat om bezuinigingen. Als in het huidige bestel iedereen moet bezuinigingen geldt dat wat mijn fractie betreft ook zeker voor de festivals. Een bezuiniging van 10% vinden we dan ook zeker op z’n plaats en wat ons betreft is het aan het college van GS om te bepalen waar deze bezuiniging dan vooral plaats moet vinden. Dat is een kwestie van maatwerk.  Maar we denken daarbij zeker aan Concert at Sea. Een evenement wat  toch vooral een commercieel evenement geworden is.  Een bezuiniging van 10% levert zo’n € 75.000 euro op en de opbrengst is voldoende om de pijn bij een aantal andere instellingen fors te verlichten.

1. Zeeuws Orkest

Het Zeeuws Orkest heeft muziek van hoog niveau en wordt door de Zeeuwen erg gewaardeerd. Al de keren dat ik daar geweest ben zat de zaal zo goed als vol. En ook uit de cijfers die op mijn verzoek door het orkest zijn aangeleverd blijkt dat ze bij uitvoeringen een hoge bezettingsgraad kennen. Ze werken met vrijwilligers en de vergoedingen voor de professionele musici zijn minimaal. Nu dreigt het orkest zo’n 20% van het budget in te moeten leveren nl zo’n 40.000 euro. Dat zou betekenen dat ze een concertserie moeten schrappen. Nu lijkt dat op het eerste gezicht niet zo ernstig, ware het niet dat dit heel gemakkelijk tot gevolg kan hebben dat men in een negatieve spiraal terechtkomt. Nl minder concerten -> Minder kwaliteit door minder repeteren -> minder bezoekers -> Minder sponsoring -> nog minder concerten.

De gedeputeerde schermt met het argument van over programmering, maar voorzitter als een organisatie duidelijk voorziet in een behoefte, bewijze de bezoekersaantallen. Dan is het toch heel onverstandig om daar te bezuinigen. Mijn fractie zal dan ook een amendement indienen om deze bezuiniging ongedaan te maken (amendement 1)

1. Kamerorkest TY

Kamerorkest TY is nu bij uitstek een club die laat zien wat Cultureel ondernemerschap inhoud. Ze hebben in 2011 de kosten voor meer dan 75% kunnen dekken uit sponsorbijdragen en uitkoopbedragen. De overhead is nihil en ze spelen een belangrijke binnen de cultuureducatie in Zeeland. Met een zeer bescheiden bijdrage van € 30.000 zitten we werkelijk voor een dubbeltje op de eerste rang. Wij kunnen dan ook niet begrijpen waarom in het voorstel de subsidie aan hen gehalveerd wordt en dienen een amendement in om het volledige subsidiebedrag aan hun te behouden. (amendement 2)

De politiek gaat over de randvoorwaarden en niet over de inhoud van culturele uitingen. Dat hebben we nu eenmaal met elkaar afgesproken en dat is maar goed ook. Al kunnen de meningen daarover verschillen. Mijn fractie vindt het echter wel van groot belang dat mensen een weloverwogen keus kunnen maken bij het cultureel aanbod wat ze bezoeken.  Diverse malen heb ik met name bij theatervoorstellingen al de klacht gehoord dat de inhoud van de voorstelling anders was dan men zich had voorgesteld en dan doel ik met name op uitingen van grof taalgebruik enz. Daarom stelt mijn fractie voor als proef bij het nazomerfestival een pictogrammensysteem in te voeren conform het kijkwijzersysteem voor films. Om daarmee bezoekers vooraf helderheid te verschaffen over wat men in de voorstelling kan verwachten. Dat voorkomt ongewenste verrassingen. (motie 1)

Voorzitter, de verwachting was dat er heel zwaar bezuinigd zou worden in de culturele sector.  In het plan zoals dat nu ter vaststelling ligt valt dat nog mee. Onze fractie spreekt de hoop uit dat met het nieuwe cultuurbeleid voldoende ruimte gecreëerd wordt voor nieuwe culturele evenementen en er voldoende zorg zal zijn voor “oude”  in de Zeeuwse samenleving verworteld culturele instellingen. Wij zullen u in ieder geval kritisch blijven volgen.

Amendement Kamerorkest TY155,8 kBapplication/pdfdownload
Amendement Zeeuws Orkest154,7 kBapplication/pdfdownload
Motie Pictogrammen162,9 kBapplication/pdfdownload

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht