Initiatiefvoorstel Woningbouw (GroenLinks)

zaterdag 24 november 2012 01:22

Tijdens de Statenvergadering van 23 november 2012 is ook het initiatiefvoorstel van de GroenLinks fractie met betrekking tot woningbouw aan de orde geweest. De fractie van de ChristenUnie deelt de achterliggende motieven van het voorstel, aangezien dit het woonklimaat kan verbeteren en een stimulans voor de bouwsector betekend. Echter omdat het voorstel niet concreet is geformuleerd, de financiele onderbouwing niet is uitgewerkt en de dekking ontbreekt, kan de ChristenUnie fractie dit niet steunen.

Mevrouw de voorzitter ,

De ChristenUnie kijkt met grote zorg naar het gewijzigde kabinetsbeleid rondom woningcorporaties en de uitwerking daarvan,  op de Zeeuwse woningmarkt. Vanuit dat oogpunt stellen we het initiatief van Groenlinks ook zeer op prijs en vinden de achterliggende gedachte ook goed.

Het is mooi wanneer een groot aantal naoorlogse en dus oudere woningen een update kunnen krijgen. Het is goed voor het milieu, het woonklimaat,  en niet in de laatste plaats voor de bouwsector.

We vinden het dan wel een beetje jammer dat het voorstel na bespreking in de commissie, niet meer nader is uitgewerkt en aangepast.

De signalen in de commissie economie en mobiliteit aan het adres van  Groen Links waren duidelijk. Er was onvoldoende onderbouwing,  geen uitleg en uitwerking van de begroting van het toch aanmerkelijke bedrag van 250.000 euro en ook geen inschatting van  het aantal woningen die het betreft.

Dat is dus jammer vinden wij.
Als laatste punt stellen we vast dat ook de dekking vanuit het Statenbudget niet meer valide is,  gezien de vorige maand aangenomen motie hieromtrent.

Toch hopen we dat het college nog eens goed wil kijken naar de achterliggende motieven van dit voorstel. Wellicht dat zij  wel mogelijkheden ziet om in overleg met de corporaties en Zeeuwse bouwwereld dit soort zaken te verwezenlijken.

Met het voorstel zoals het er nu ligt kunnen we helaas niet instemmen dank u wel.

Reacties op 'Initiatiefvoorstel Woningbouw (GroenLinks)'