Programmabegroting 2013 & Najaarsnota

vrijdag 09 november 2012 17:24

Tijdens de Statenvergadering van 9 november 2012 is er gesproken over de Najaarsnota en de Programmabegroting 2013. Principieel voor de CU fractie was hierbij, dat er in het dictum van het besluit over de Programmabegroting 2013, zou worden opgenomen dat er geen uitgaven werden gedaan zolang er geen beleid is vastgesteld. De ChristenUnie heeft hiervoor dan ook een amendement ingediend. Aangezien dit niet is aangenomen heeft de fractie niet ingestemd met de Programmabegroting 2013. Hieronder is de spreektekst en het amendement weergegeven.

Mevrouw de voorzitter,

Tijdens de behandeling van de begroting 2012 was het college nog maar net op gang. Gedeputeerde van Beveren gaf toen ruiterlijk toe dat veel van het nieuwe college pas zichtbaar zou worden in de nieuwe begroting. Dat schept hoge verwachtingen, maar helaas echt veel nieuw beleid staat hier niet in.

Eerlijk is eerlijk, het college heeft de organisatieverandering voortvarend aangepakt, en dat zien we terug in de begroting. Uit de algemene reserve is een enorme hap genomen en er dienen de nodige kunstgrepen toegepast te worden om deze reserve niet onder het minimum niveau van 25 miljoen te laten komen. Verder zijn belangrijke beleidsdocumenten nog niet financieel vertaald (zoals het omgevingsplan) en is er voor een aantal andere nota’s al wel een bedrag in de begroting vastgezet terwijl de plannen nog moeten worden goedgekeurd. De fractie van de ChristenUnie kijkt daar toch met de nodige bevreemding naar. Want de grootste criticasters van het vorige college hadden toen de mond vol over verstandig beleid en financiële degelijkheid, maar nu ze zelf aan de knoppen zitten is het er niet duidelijker en zeker ook niet beter op geworden.

Ik wil op zowel het aspect duidelijkheid als degelijkheid ingaan.

Duidelijkheid. Het ligt de ChristenUnie echt zwaar op de maag dat beleidsnota’s nog niet zijn vastgesteld terwijl al wel financiële middelen worden gevoteerd in deze begroting. We hebben hierover uitvoerig met elkaar gediscussieerd. De gedeputeerde heeft in de commissie Bestuur, Financiën en Welzijn de toezegging gedaan dat hij geen geld uit zal geven zolang deze programma’s niet zijn vastgesteld. Normaliter is voor ons een toezegging voldoende. Maar omdat het hier een principiële zaak betreft, hechten wij er sterk aan dat deze toezegging ook officieel in het dictum opgenomen wordt. Daarom dienen wij het volgende amendement in.

Laat helder zijn dat deze situatie wat ons betreft absoluut niet meer voor mag komen. Wij vinden dat de volgorde echt andersom moet zijn. Kan de gedeputeerde overigens nog eens duidelijk aangeven hoe deze situatie heeft kunnen ontstaan? En wat gaat Gedeputeerde Staten doen om dit in de toekomst te voorkomen?

Degelijkheid. Er wordt een kunstgreep toepast om te voorkomen dat de algemene reserve onder de afgesproken 25 miljoen zakt. De spreekwoordelijke boeggolf van 42 miljoen wordt binnen de algemene reserve gehouden. Voorzitter, dit kan een aantal dingen betekenen.

1. Het college heeft geld ontvangen, haar beleidsdoelen verwezenlijkt voor minder financiële middelen en houdt geld over wat in het programma blijft en nu vrijvalt in de algemene reserve. In dat geval is het gewoon een resultaat.
  2. Het college heeft geld ontvangen, haar beleidsdoelen nog niet verwezenlijkt en ook nog niet al het geld uitgegeven waardoor het geld binnen het programma zou moeten blijven. Nu blijft het bij de overboeking in de algemene reserve. Maar wat betekent dit voor de realisatie van beleidsdoelen? Wat is wel verwezenlijkt en wat nog niet? En is de verwachting dat dit doel ooit nog gehaald zal worden? Dan betreft het een zaak van capaciteit.
  3. De verplichtingen zijn al aangegaan, alleen de rekening is nog niet ontvangen. Daarom komt het geld in de zogenoemde boeggolf, om zodra de rekening komt deze netjes te betalen waarna weer een golfje verdwenen is. In dat geval heeft het helemaal geen zin om het geld in de reserve te laten want dan is dit in feite geld wat we al hebben uitgegeven en zal het met een zelfde vaartje weer uit de reserve genomen moeten worden.

Voorzitter in alle gevallen wil mijn fractie weten wat hier nu de gevolgen van zijn voor de Zeeuwse samenleving. Daarom vraagt mijn fractie een heldere specificatie van deze 42 miljoen met redenen. Want door deze werkwijze maakt u de controlerende taak van de Provinciale Staten wel erg lastig. Bovendien is het maar de vraag hoe realistisch de geprognotiseerde saldo’s van de algemene reserve zijn voor de komende jaren.

Dat waar het betreft financieel beleid.

Voorzitter voor nog een aantal andere zaken wil mijn fractie aandacht vragen.

1. Vorige week is het regeerakkoord gepresenteerd en deze week is het nieuwe kabinet (zij het met horten en stoten) van start gegaan. Heeft u de gevolgen van het nieuwe regeerakkoord al in kaart gebracht? En zo ja, wanneer mogen wij daar de resultaten van verwachten. Onze fractie maakt zich op een aantal punten zorgen.
    1. Het kabinet heeft de ambitie om naar vijf landsdelen te gaan. Men begint nu met de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland. Maar wat gaat dit betekenen voor Zeeland. Voorzitter mijn fractie hecht eraan om nog maar eens duidelijk te stellen dat wij hechten aan een zelfstandig Zeeland. Is dit ook de inzet van Gedeputeerde Staten?
    2. Onze fractie heeft afgelopen tijd diverse malen aandacht gevraagd voor het beloningsbeleid van zowel de deelnemingen als de gelieerde instellingen. U heeft de aangenomen motie naar een onderzoek keurig uitgewerkt waarvoor dank. Mijn fractie (en meerderen in deze zaal) hecht eraan dat in het nieuwe subsidiebeleid de huidige norm van pakweg 190.000 euro (salaris Minister President) verlaagd gaat worden naar zo’n 145.000 euro (Salaris Minister). Wilt u dit meenemen bij de voorbereiding van de nieuwe subsidieverordening?
    3. Een belangrijke pijler onder deze begroting is de uitwerking van de kerntakendiscussie. Mijn fractie heeft in eerdere instantie uitdrukkelijk aandacht gevraagd voor een goede communicatie met de gelieerde instellingen. Wij komen spoedig te spreken over uw definitieve uitwerking, maar ik vraag u uitdrukkelijk om de uitkomsten hiervan alsmede de toelichting op deze keuzes op zorgvuldige wijze te communiceren met de instellingen. De geluiden die mijn fractie tot nu toe bereiken over de wijze waarop de communicatie de afgelopen maanden heeft plaatsgevonden stellen ons niet gerust. Daarom ook hier graag een toezegging.

Tenslotte: De provinciale  organisatie staat zowel ambtelijk als politiek op een drempel. Ambtelijk gaan we komend jaar met een zeer afgeslankte organisatie verder. Dat betekent ook een forse reductie in slagkracht. Het takenpakket is hierop afgestemd, maar de opgave voor de organisatie is groot. En politiek krijgen we een nieuwe Commissaris van de Koningin die toch ook zijn of haar stempel zal zetten op het politieke klimaat. Bij al onze plannen weten wij ons afhankelijk van onze trouwe God die royaal wijsheid geven wil aan diegenen die dat van hem vragen. Die wijsheid wenst onze fractie het College en de Provinciale Staten van harte toe.

Namens de fractie van de ChristenUnie

Arjan Beekman

CU Amendement begroting 2013150,0 kBapplication/pdfdownload