De ChristenUnie overhandigt haar 'Wijze van Zien' op het omgevingsplan.

Overhandiging 'Wijze van Zien'woensdag 09 mei 2012 19:47

De ChristenUnie Zeeland heeft op 9 mei 2012 haar ruimtelijke visie op Zeeland aan gedeputeerde Sjoerd Heijning overhandigd. In deze visie reikt de ChristenUnie, Gedeputeerde Staten suggesties aan, om meer flexibel en toekomstbestendig te worden met het ruimtelijke beleid.

Tot 10 mei 2012 kunnen burgers en belanghebbenden een “zienswijze" indienen bij het Provinciebestuur over het concept Omgevingsplan Zeeland 2012-2018.

De politieke partijen gaan daarna met elkaar in debat over details, in het vast te stellen plan. Politieke partijen dienen geen zienswijze in. Toch is er vooral vanuit gemeenteraadsfracties en Waterschap zorg kenbaar gemaakt over knelpunten die men nu al ziet ontstaan.

Het is belangrijk dat zo vroeg mogelijk aan te geven. Door middel van deze “Wijze van Zien“ hopen de samenwerkende ChristenUnie fracties in Zeeland het College van GS opnieuw van de nodige inspiratie te voorzien.

Enkele van de concrete voorstellen zijn:

Toets als Provincie veelvuldig of de nieuwe woningbouwplannen passen bij de woningbehoefte. In het concept-omgevingsplan dat nu op tafel ligt wil de provincie een terugtrekkende beweging maken en de woningmarkt bij de Zeeuwse gemeenten laten liggen. De ChristenUnie pleit juist voor een proactieve houding van de provincie waarin zowel provincie als gemeenten samen kijken naar de bestaande woningbouwplannen en of die in deze economische crisis nog uitvoerbaar zijn. Het streven moet zijn niet te bouwen voor leegstand. Daarnaast moet ook voorkomen worden dat gemeenten een concurrentiestrijd met elkaar aangaan. Een regierol van de provincie zou daarin de oplossing kunnen bieden.
De ChristenUnie merkt op dat de huursector ook extra aandacht verdient nu de gemiddelde wachttijd voor een huurwoning in Zeeland ongeveer drie jaar is. Er zou gestreefd moeten worden naar kortere wachttijden in de sterk veranderende woningmarkt om zo ook jonge starters een kans te geven. “De koop- en huursector zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Door de huidige financiële situatie zal de vraag naar huurwoningen toenemen”, aldus Gedeputeerde Heijning. Door middel van de ‘Wijze van Zien’ hoopt de ChristenUnie het College van Gedeputeerden al in een vroeg stadium op te roepen tot een actievere rol om zo onder andere op de grotere vraag naar huurwoningen in te spelen.

Biedt meer en flexibel ruimte voor ontwikkeling van recreatie en toerisme, en speel slim in op ontwikkelingen in typisch Zeeuwse sectoren zoals havens, industrie en zorgeconomie. Het huidige plan gaat volgens de ChristenUnie te veel uit van de statische situatie van het heden.

Door een meer flexibel en duurzaam  plan te lanceren wil de ChristenUnie eraan bijdragen dat de Zeeuwse economie zich actiever kan blijven ontwikkelen en dat Zeeland tegelijkertijd een mooie provincie blijft om in te wonen, werken en recreëren.

In de gekoppelde bijlage vindt u de 'Wijze van Zien' zoals overhandigd aan de Gedeputeerde.

'Wijze van Zien' op het omgevingsplan375,1 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'De ChristenUnie overhandigt haar 'Wijze van Zien' op het omgevingsplan.'