Provinciale Staten neemt het initiatief voorstel Restwarmtebenutting aan!

industrie_vlissingen_oostvrijdag 09 maart 2012 10:53

Restwarmtebenutting
In Zeeland wordt – vooral door de industrie - een enorme hoeveelheid warmte geproduceerd. Deze kostbare energie gaat voor een groot deel verloren. Nu grote bedrijven vanaf 2013 moeten gaan betalen voor CO 2-rechten, is restwarmte wellicht een haalbare en betaalbare energiebron. Ook in Zeeland maakt de woningbouw moeilijke tijden mee. Lichtpunt is dat energiezuinige huizen goed worden verkocht.
Al jaren wordt er gestudeerd en gerekend om deze restwarmte een nuttige bestemming te geven. In Zeeuws-Vlaanderen is er inmiddels één koppeling tot stand gekomen: levering van restwarmte door Yara aan de glastuinbouw.

Initiatiefvoorstel GroenLinks
GroenLinks heeft hierover een initiatiefvoorstel ingediend om een nadere invulling te geven aan het hergebruik van deze restwarmte. Vandaag heeft Provinciale Staten dit voorstel aangenomen. De Statenfracties van de PvdA, CDA, SP, D66, GroenLinks en uiteraard de ChristenUnie stemden voor.
Statenlid Paul Colijn sprak uit 'Erg blij te zijn met dit sympathieke voorstel'. De ChristenUnie vindt het namelijk van belang om bij bezuinigingen goed te kijken naar economische perspectieven die nieuwe initiatieven hebben. Het voorstel past goed bij het streven naar slimmer en duurzamer omgaan met energiebronnen. De kosten die gepaard gaan met het voorstel bieden perspectief op economische ontwikkeling, maar nog veel belanrijker is het verantwoord omgaan met fossiele brandstoffen.

De SGP diende een motie in met het doel de kosten die gepaard gaan bij het benutten van restwarmte in te passen in het bestaande programma. Het budget voor 2012 is echter al verdeeld en daarom is de Statenfractie van de ChristenUnie van mening dat het budget in de eerste instantie uit het Statenbudget mag worden gehaald. De ChristenUnie heeft dan ook tegen de -wel met meerderheid aangenomen- motie gestemd.

Reacties op 'Provinciale Staten neemt het initiatief voorstel Restwarmtebenutting aan!'