Statenfractie ChristenUnie Zeeland stelt vragen over het natuurakkoord

Zwindinsdag 14 februari 2012 09:00

De Staten fractie van de ChristenUnie Zeeland stelt vragen over de uitvoeringsafspraken die staatssecretaris Bleker nu met alle provincies in Nederland maakt over het natuurbeleid. Volgens de ChristenUnie lijkt het er op dat opnieuw eerdere afspraken niet worden nagekomen en dat éénzijdig een dictaat vanuit den Haag aan de Provincies wordt opgedrongen.

Zoals het er nu naar uitziet zal als gevolg van de nieuwe uitvoeringsafspraken nóg minder rijksgeld naar Zeeland komen om het huidige natuurbeleid uit te voeren en al bestaande afspraken en contracten na te komen. De ChristenUnie fractie vreest dat de consequentie zal zijn, dat de provincie Zeeland zelf opdraait voor de financiering van de lopende afspraken.

Eerder, in december 2011, hebben de Staten van Zeeland ingestemd met het decentraliseren van het natuurbeleid naar de provincie. Nu echter dit akkoord wordt uitgewerkt, blijken kennelijk alsnog andere afspraken te worden gemaakt over de financiering van onder andere natuurprojecten en agrarisch natuurbeheer. De ChristenUnie is van mening dat hiermee eenzijdig de afspraken door staatssecretaris Bleker worden gewijzigd, ten nadele van de provincie Zeeland. Tevens zou Zeeland afstand moeten doen van bezwaar en beroep, bijvoorbeeld bij de Raad van State indien men akkoord gaat met een dergelijke regeling.

Lees in de bijlage de gestelde vragen

Vragen decentralisatie natuur41,5 kBapplication/msworddownload

Reacties op 'Statenfractie ChristenUnie Zeeland stelt vragen over het natuurakkoord'