Peter van Dalen: "Maritieme kansen voor Zeeland met Europese steun!"

Werkbezoek Zeeland 057vrijdag 21 oktober 2011 14:01

Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) ziet veel kansen voor de maritieme industrie in Zeeland, met steun van Europa. Dat zei Van Dalen gister tijdens een werkbezoek aan de provincie. ,,Door de unieke ligging van Zeeland, met veel omringend water en tussen grote havens als Rotterdam en Antwerpen in, zijn er veel mogelijkheden voor de ‘natte’ industrie. De Europese Unie steunt die ontwikkeling. Er wordt al gewerkt aan een betere verbinding tussen de Seine in Frankrijk, de Schelde in België en de Rijn in Nederland. Maar ook omdat de weg en het spoor al vol zitten kijkt de EU in haar transportbeleid meer en meer naar de maritieme industrie en de gebieden waar deze industrie zich kan ontwikkelen. Zeeland is dus een regio met enorm veel potentie!”

Het werkbezoek begon in Terneuzen waar aandacht werd besteed aan de ontwikkeling van een biobased economy. De Zeeuws Vlaamse Kanaalzone loopt ver voorop als het gaat om duurzaam ondernemen. Mede dankzij subsidies van Europa en de Provincie is men bezig Zeeuws Vlaanderen nog verder te laten ontwikkelen op dit gebied. Wel is er een groot gebrek aan personeel in deze branche en mede hiervoor is men gestart met het Bio Base Trainingcenter, een project dat valt onder Bio Base Europe. Het is hard nodig nieuwe mensen op te leiden en mensen bij te scholen om dit werk te kunnen doen. Vervolgens heeft Peter van Dalen een kijkje genomen in de opleidingskassen in Westdorpe. Hier wordt restwarmte gebruikt van de Yara fabriek, maar ook op sociaal gebied worden hier veel activiteiten ondernomen. Vele mensen genieten hier een opleiding om te kunnen werken in de glastuinbouw en een groot aantal van hen kan na deze opleiding ook daadwerkelijk doorstromen in een vaste baan. Wel loopt men tegen financieringsproblemen aan, want volgend jaar zullen verschillende lopende subsidies niet meer verstrekt worden. Dit zorgt voor een onzekere toekomst, maar dit is zeker iets wat zal worden meegenomen uit dit werkbezoek: zowel door de Provinciale fractie als door Peter van Dalen.

Vervolgens heeft Peter van Dalen een bezoek gebracht aan de Kreekraksluizen in Rilland: bekend gebied voor iemand die jaren actief is geweest in de binnenvaart. Hier werd onder andere gesproken over de veiligheid op de binnenwateren en de controle daarop. Maar uiteraard kwam ook het Kanaal tussen Gent en Terneuzen, wat eerder die dag bezichtigd was, ter sprake. Volgens de Europarlementariër moet het kanaal tussen Gent en Terneuzen vlug worden uitgebouwd. ,,De Europese Unie heeft een groot transportfonds, TEN-T (Trans Europese Netwerken – Transport). Eén van de projecten is het verbinden van de Seine met de Schelde. Daardoor wordt in één klap het achterland van de haven van Terneuzen enorm uitgebreid, zeker als het kanaal tussen Gent en Terneuzen verder wordt ontwikkeld. Terneuzen moet deze kans met beide handen aangrijpen en inzetten op de uitbreiding van haar haven. Tegelijkertijd moeten de Nederlandse en de Belgische overheid haast maken met het uitdiepen van het kanaal en de aanleg van een nieuwe sluis bij Sluiskil.” 

Door het Europese project komt ook een verbinding tussen de Seine en de Rijn tot stand. Volgens de Europarlementariër, die vice-voorzitter van de Transportcommissie in het Europees Parlement is, kan daardoor heel Zeeland profiteren van dit project. ,,De gemeente die nu inzet op ontwikkeling van ‘natte industrie’ zal daar in de toekomst zeker van profiteren. Ik zal er in het Europees Parlement voor knokken dat de verbinding Terneuzen-Gent ook onderdeel uitmaakt van het kernnetwerk.” 
 
Over natte industrie werd er ook 's avonds gesproken tijdens de open discussieavond in Reimerswaal waarin het ging over een alternatief voor Schorebrug. Schorebrug is een plan voor een nat bedrijventerrein in Reimerswaal dat enkele jaren geleden is afgeblazen. De laatste tijd laait de discussie echter weer op, omdat er volgens 'Economische Impuls Zeeland' een behoefte bestaat aan een nat bedrijventerrein in Reimerswaal. Tijdens de discussieavond werd er gezocht naar een alternatief voor Schorebrug, bijvoorbeeld een terrein aan het Schelderijnkanaal. Dit lijkt een logische plek, omdat het op de binnenvaart-as ligt van Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen-Parijs.  "Deze doorsteek voor de binnenvaart is nu in ontwikkeling. Als je op die as komt te zitten, dan heb je aansluiting op heel Europa", sprak Peter van Dalen.
 
 
 

« Terug

Reacties op 'Peter van Dalen: "Maritieme kansen voor Zeeland met Europese steun!"'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.