Leden Jongerenplatform in het nieuws

Martin 2 Breeddinsdag 02 maart 2010 22:39

Verschillende leden van het jongerenplatform zijn afgelopen tijd in het nieuws geweest. 17 jaar en al politiek actief is uniek. Wij zijn trots op ze!

In de PZC zijn de jonge kandidaten van de ChristenUnie regelmatig in het nieuws geweest. 17 jaar en dan al zo actief is blijkbaar heel uniek. We zijn ook heel trots op ze, en wensen ze veel succes 3 maart.

Kijk hier de video en lees het artikel.

'Broekie' op lijst van ChristenUnie

zaterdag 27 februari 2010
'Broekie' op lijst van ChristenUnie
Martin Otte

Ze zijn o zo zeldzaam: Jongeren die niet alleen roepen dat er niets in hun gemeente te doen is, maar ook daadwerkelijk actie ondernemen.

Zo'n jongere is Martin Otte uit Kruiningen. Woensdag mag hij niet eens stemmen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen, maar mensen kunnen wel op hém stemmen. De 17-jarige staat derde op de kandidatenlijst van de ChristenUnie (CU) in Reimerswaal. De kandidatuur van Otte voldoet gewoon aan de regels. Als iemand in de aankomende raadsperiode namelijk de voor een raadslid benodigde minimumleeftijd van achttien jaar bereikt, mag hij nu al op de kieslijst staan. Zelf acht de piepjonge kandidaat de kans niet groot dat hij ook daadwerkelijk een zetel in de raad bemachtigt. De CU heeft nu maar één raadszetel. "Ik hoop dat we twee zetels halen. Omdat ik op de lijst sta, kan ik wel vergaderingen waarnemen en in de steunfractie zitten. Ik zie dit vooral als een periode om ervaring op te doen." De politiek stroomt Otte rijkelijk door de aderen. Hij is lid van het Zeeuws Jongerenplatform. En zijn vader zit in het bestuur van de lokale SGP. Diezelfde functie vervult Otte junior bij de CU. Politieke rivaliteit thuis? De student management, economie en recht lacht: "Nee, dat gaat wat ver. Maar politieke discussies hebben we zeker. Je ziet toch niet vaak dat binnen een gezin de één bij de SGP zit en de ander bij de ChristenUnie." Negatieve kwalificaties als 'broekie' of 'snotaap' heeft Otte in zijn omgeving niet gehoord. "Sterker nog, ik krijg vanuit andere fracties juist positieve reacties. Zij vinden het goed dat jongeren zich voor de politiek interesseren. Zulke jongeren zijn erg moeilijk te vinden."

Reacties op 'Leden Jongerenplatform in het nieuws'